|
BABYLON 5 : THE LOST
TALES ( rövidítés: TLT )
"VOICES IN THE DARK"
[ BABYLON 5 : Elveszett mesék: Hangok a sötétben ]
Tartalom szempontjából
a sorozat 5. szezonjának 22. epizódja előtt nézhető.
Eredeti képarány: Élőszereplős (16:9) ; CGI-kompozit (16:9)
Megjelenés: TV (16:9) ; DVD (16:9)
Történet
2271-ben arról a 72
óráról szól, ami alatt Sheridan a Babylon 5-re tart a Minbarról. Vele
utazik Mary Ann Chambers (Teryl Rothery játssza), egy ISN riporter, aki
interjút készít vele. A történet egyik része Sheridant követi, aki egy
váratlan látogatót vesz fel a centauri felségtér határán, Dius Vintari
régensherceget, valamint figyelmeztetést kap egy technomágustól,
Galentől.
A történet másik része a Babylon 5-ön játszódik, midőn Lochley ezredes
fogadja a Földről érkező Cassidy atyát (Alan Scarfe), hogy egy olyan
problémával foglalkozzon, aminek sötét, természetfeletti felhangjai
lehetnek. Lochley a papot Simon Burke (Bruce Ramsey) cellájához vezeti,
akit megszállt egy démon.
Az egész történet két része bizonyos kulcsfontosságú fordulópontokon és
tematikus elemekben találkozik, úgyhogy átfedik és kiegészítik egymást,
míg két különálló, de egyidejű történetet mesélnek el.
(Eredetileg három
történet szerepelt volna a DVD-n, de ezek elkészítése túl nagy falat
lett volna egyszerre a rendező számára, így a Garibaldi karakter filmje
csak a tervezett, következő DVD-n jelent volna meg. Peter Jurasik
(Londo) is elárulta a rajongóknak, hogy ha lett volna folytatása a
DVD-filmek kiadásának, ő is szerepelt volna. 2008-ban azonban JMS úgy döntött, nem készít több
kisköltségvetésű B5 filmet.)
Making of
B5TLT ( videó )
A film
megjelenésének
dátuma:
USA: 2007. július 31.
Németország: 2007. augusztus 24.
Anglia: 2007. szeptember 3.
Bemutatta a "magyar" HBO is.
VFX cég honlapja
Babylon
5 CGI modell 2007 - képek
Lost Tales CG Models
2007 ( videó )
JMS megjegyzései a The
Lost Tales című DVD-filmről:
Prince Regent Vintari karakter Cartagia fia. Eredetileg három történet
szerepelt volna a DVD-n, de ezek elkészítése túl nagy falat lett volna
egyszerre a rendező számára, így a Garibaldi karakter filmje csak a
tervezett, következő DVD-n jelent volna meg. Peter Jurasik (Londo) is
elárulta a rajongóknak, hogy ha lett volna folytatása a DVD-filmek
kiadásának, ő is szerepelt volna. A B5, amit itt látunk, hasonló, de
kifinomultabb és átgondoltabb helyenként. Például a B5 folyosóin
korábban zöldre, kékre, meg pirosra festett facsíkok jelölték a
különböző szektorokat. Most ezek a nagyon bájos fénytestek vannak, amik
meg tudják változtatni a színüket, világítanak és melegítik is a
folyosókat. Elővettük az eredeti B5 tervrajzokat is, és találtunk
néhány dolgot, amit már korábban is meg akartunk csinálni, de nem
tudtunk, és most beilleszthettük az új díszletekbe.
A CGSociety cikke a The Lost Tales című DVD-filmről: első
rész |
második rész
A CGSociety The Lost Tales cikke első részének magyar fordítása:
A szöveg magyar fordítása (néhány lényegtelen mondat kihagyásával):…
Úgy tűnik, soha nincs probléma, mindenki vidámnak tűnik, és
felszabadult nevetés hallatszik a háttérben, amikor a riportereknek azt
mondják: „Mi egy nagy, boldog család vagyunk” – holott tudjuk, hogy ez
a produkciók többségénél nem így van.
Tim Earls 10 éve van már a pályán, és olyan filmek storyboard (képes
forgatókönyv) artistje volt, mint a Légcsavar, Poseidon és a Mission
Impossible III. Pont aznap előtt fejezte be a munkát Bruce Willis egy
újabb Die Hard filmjén, amikor 2006 november közepén találkoztunk
egymással. Earls jól ismeri a Babylon 5 univerzumot, hisz az eredeti
sorozat negyedik évadjától kezdve dolgozott rajta, majd az ötödik
évadon, valamint a Crusade végére speciális effekt supervisorrá lépett
elő.
Találkozásunkkor épp a Lost Tales forgatókönyvének átdolgozása folyt.
Az eredetileg tervezett három epizódból kettőt csináltak és ezzel
együtt kivágták Earl egyik kedvenc jelenetét, azt, amikor egy
csőalagútban utaznak a Mars felszínén egy archeológiai ásatás felé.
Earl stílusa a realizmusra épül, olyan vizuális elemekkel, amik már-már
tudat alatt beégetik magukat az emberek agyába még akkor is, ha a nézők
igazából észre sem veszik, hogy ott vannak. Ez gyakran teszi
szükségessé azt, hogy egy egész háttértörténetet készítsenek hozzá.
"Amikor olyan dolgokkal találom szemben magam, mint egy szállítóeszköz
egy idegen bolygón, akkor arra gondolok, hogyan oldották ezt meg. Ha
egy idegen kultúráról van szó, akkor hogyan oldják meg az
energiaellátást? Vagy van-e nyilvános étkezőhely, gyorsétterem?
Vannak-e utak, vagy síneken közlekednek?" Earls nagyjából egy hétig
várt a válaszra a marsi
storyboardjával kapcsolatban. A válaszra a költségvetés megtervezéséhez
volt szükség, ami végeredményben a Mars-jelenet kivágásához vezetett.
Persze, ez a lényege a storyboardoknak, hogy megállapítsák, hogy adott
összegért mit lehet és mit nem lehet elkészíteni.
Az új kedvence a 23. századi New York-i városkép ábrázolása, a várost
romba döntő Centauri támadás előtt, közben, majd utána. Earlsnek két
hete volt a storyboard kidolgozására, ami sokkal nagyobb hangsúlyt
fektet az effektekre.
A Lost Tales leforgatására 10 napja volt JMS-nek, de ő kilenc alatt
befejezte. „110 B5 epizód szerkesztése után már jól tudom, mit keresek,
és csak azt forgatom le, amire szükségem van” - mondja Straczynski.
"Néhány rendező gyakran úgy viselkedik, hogy készít egy felvételt és
azt mondja: 'megvan', majd csinál még 10 másikat csak hogy biztos
legyen a dolgában. De ha nekem elsőre vagy másodjára sikerül, akkor
végeztem, és másfelé fordítjuk a kamerát."
Könnyűnek hangzik, hogy az ember csak egy zöld háttér előtt forgasson,
aminek a helyére a képek majd csak később kerülnek oda. De a
tájékozódási pontok hiánya gyakran váratlan problémákat eredményezhet.
Egy jelenetben belép két ember, egyik a kamera bal, másik a jobb
oldaláról. Beszélgetnek, majd elmennek. Először megcsinálod a
főfelvételt, aztán forgatsz az egyik, majd a másik ember válla fölötti
nézetből is. De a zölt háttér előtt ahelyett, hogy a kamerát fordítanád
el, a szereplőket forgatod, hogy úgy nézzenek másik irányba, hogy a
zöld háttér mögöttük legyen. "Ami a kamerának eddig jobb oldal volt, az
most bal oldal lett. A szereplők ezután ellenkező irányból jönnek be és
távoznak. Ha van egy harmadik személy is, aki átlósan jön be, az még
tovább komplikálhatja a dolgokat.
A Lost Talesben 72 órányi cselekményt mondunk el, de két külön
perspektívából, mint két külön álló, de összefonódó történetet. Az első
szegmensben Sheridan útban van a Babylon 5 felé a Csillagközi Szövetség
megalapításának 10. évfordulójára, amikor egy felvesz egy váratlan
vendéget, és a második szegmens következik, amint Lochley készülődik a
Babylon 5-ön Sheridan megérkezésére. Mindkettő kb. 35 perc. Straczynski
már alkalmazta ezt a képregények, pl. a Pókember és a Fantasztikus
négyes, valamint a most megjelent polgárháborús története írásakor is.
"Időről-időre eljátszadozom más-más dolgokkal, hogy hátha tanulok
valami újat belőlük".
Jelenleg a speciális effektusos jelenetek számát 200 körülire becsülik,
amelyek közül sok megköveteli a Babylon 5 állomás újratervezését és
újra-elképzelését, valamint újjáépítését kívül-belül. Mivel az eredeti
geometriai alakzat már több, mint 10 éves volt, minden szerkezeti
rácsot és mintatérképet újra kellett építeni a '93-'94-es tervrajzok
alapján. A cél az volt, hogy megőrizzük az ismerős, hasonló jelleget,
de ne hagyjuk magunkat korlátozni a régi technika által. "Készítettünk
néhány próba-animációt és nagyon szuperül néztek ki." - mondta
Straczynski. "Ismerősnek tűnik, de ugyanakkor mai stílusú is".
Mivel a Centauri cirkálók, földi cirkálók és Starfuryk már előzőleg be
lettek vezetve, ezért nincs szükség új koncepciómunkákra, kivéve az
olyan nagyobb díszletelemeket mint pl. a lerombolt New York város,
amely viszont tekintélyes 3D tervezést igényel. "Nagyon jók a képsorok
egy felhőkarcoló tetejéről nézve". A speciális effektusokkal foglalkozó
Atmosphere cég felelős a digitális munkákért, és már jelenleg is
rengeteg New Yorkkal kapcsolatos jelenetet készítettek.
"Berakunk itt-ott néhány új épületet, hogy frissé tegyük az egészet,
miközben törekszünk a felismerhetőségre". Akárcsak az eredeti B5
esetében, a munkát Lightwave alatt készítik, az összeállításhoz pedig
Digital Fusiont használnak. Amit régebben mintatérképekkel oldottak
meg, azt most részletes modellezéssel jelenítik meg.
Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a Warner Brothers hagyta elveszni az
eredeti CGI kellékeket. Amikor az eredeti B5-öt felszámolták, minden
számítógépes modell, kellék, ruha, terv és renderelés, hajók, bolygók,
stb. át lett adva a WB-nek, akik hangsúlyozottan kérték, hogy semmit ne
másoljon le senki magán célra. Ezt a kérést persze betartották, úgyhogy
amikor az archívum hiányosnak vagy rendezetlennek bizonyult, valóságos
hajtóvadászat indult azért, hogy összecsipegessék amit csak lehet.
Ironikus, hogy pont a rajongói tábor sietett a segítségükre. A csapat
átvizsgálta azt az irdatlan mennyiségű adatot, amit a fanok
összehoztak. Hajómodellek tucatjainak nagyfelbontású rekreációi
kerültek elő, és lettek elküldve az Atmosphere-nek referencia céljából,
ami lehetővé tette az Athmosphere számára azt, hogy megfelelő
pontossággal, hűséggel kezdjék el a nagyfelbontású hajók készítését.
Straczynski ironikusnak találta ezt a fordulatot. "Először mi
megalkottuk az egészet, aztán a fanok továbbgondolták azt a maguk
elképzelései alapján, majd a végén nekünk kellett visszamennünk
hozzájuk hogy újra elkészíthessük azt." A kör bezárult.
Mivel a hatalmas mennyiségű jelmez közül ugyancsak minden eltűnt,
osztályról-osztályra járva vadászták le a hiányzó darabokat. Egy
rajongó nagy mennyiséget megvett a saját archívumába, ezért őt rávették
arra, hogy küldje el egy részét a forgatásra. Így aztán az eredeti
jelmezeknek csak egy részét kellett újratervezni a Lost Taleshez.
Straczynski jelenleg Los Angeles és Vancouver között ingázik az
utómunkálatok alatt, az Atmosphere-rel pedig távolról, ftp-n keresztül
dolgozik együtt. Amikor a cégtől elküldték neki az első alacsony
felbontású modelleket jóváhagyás céljából, szó szerint attól rettegtek,
hogy ő nem fogja megérteni, hogy miért olyan alacsony a felbontásuk.
Straczynski azonban jót mulatott azon, hogy az új, alacsony felbontású
3D modellek egyenértékűek voltak a régi, teljes, nagyfelbontású
modellekkel az eredeti sorozatból. "Akkoriban 2 Kilobyte-tal dolgoztunk
framenként, ami manapság már könnyed dolog. Amigákon, Video Toastereken
modelleztünk, amik elképesztően primitívek voltak a mai technikához
képest." Straczynski, akit sosem hagy el a mesélőkéje, így folytatta.
"Az eredeti rendering-farm néhány összekapcsolt Amigából állt, amiknek
a vezetékei annak a fickónak a lakásán is áthaladtak, aki eredetileg
csinálta az effekteket. A fickó nyúlketrecein is keresztül vezettük
őket. Néha-néha egy render közepén egy-egy nyúl keresztül rágott egy
vezetéket. Ilyenkor felhívtak, hogy "nyúlfagyást" szenvedett a
rendszer. És most nézzétek meg, mára meddig jutottunk..."
Az Atmosphere épp a Battlestar Galactica és a Stargate
effektmunkálatainak befejezésén dolgozott, amikor bejentették a Lost
Tales-t.
McClymont (Atmosphere – 3D art lead) megjegyezte, hogy a stáb elég
gyorsan leforgatta a felvételeket, és ha valami árnyékot vetett a zöld
háttérre, akkor azt elvitték az útból azért, hogy az árnyékok miatt ne
legyenek vágási problémák a későbbiekben. "Nemigen avatnak be minket a
forgatási helyszínek részleteibe. Tulajdonképp jó érzés volt látni,
ahogyan készül az egész." Andrew Karr, a VFX supervisor már a következő
lépéseket tervezte. "Az eredeti B5 állomás néhány ezer poligonból állt.
A jelenlegi verzió valahol a milliók felé rúg, nagyon
részletes model- és textúra térképekkel azért, hogy a kamera egyből rá
is tudjon közelíteni." Mivel ez a verzió nagyfelbontású, ezért minden
részlet látható lesz. Azt hiszem, hogy a fanok jobb, ha felkészülnek
egy teljesen új adatbázisra.
|