BABYLON 5 : THE LOST TALES
"VOICES IN THE DARK"
[
BABYLON 5 : Elveszett mesék: Hangok a sötétben ]

Időrendileg az A Call to Arms c. film után nézhető.
 

Történet

2271-ben arról a 72 óráról szól, ami alatt Sheridan a Babylon 5-re tart a Minbarról. Vele utazik Mary Ann Chambers (Teryl Rothery játssza), egy ISN riporter, aki interjút készít vele. A történet egyik része Sheridant követi, aki egy váratlan látogatót vesz fel a centauri felségtér határán, Dius Vintari régensherceget, valamint figyelmeztetést kap egy technomágustól, Galentől.
A történet másik része a Babylon 5-ön játszódik, midőn Lochley ezredes fogadja a Földről érkező Cassidy atyát (Alan Scarfe), hogy egy olyan problémával foglalkozzon, aminek sötét, természetfeletti felhangjai lehetnek. Lochley a papot Simon Burke (Bruce Ramsey) cellájához vezeti, akit megszállt egy démon.
Az egész történet két része bizonyos kulcsfontosságú fordulópontokon és tematikus elemekben találkozik, úgyhogy átfedik és kiegészítik egymást, míg két különálló, de egyidejű történetet mesélnek el.

(Eredetileg három történet szerepelt volna a DVD-n, de ezek elkészítése túl nagy falat lett volna egyszerre a rendező számára, így a Garibaldi karakter filmje csak a tervezett, következő DVD-n jelent volna meg. Peter Jurasik (Londo) is elárulta a rajongóknak, hogy ha lett volna folytatása a DVD-filmek kiadásának, ő is szerepelt volna. 2008-ban azonban JMS úgy döntött, nem készít több kisköltségvetésű B5 filmet.)

Making of B5TLT ( videó )

A film megjelenésének dátuma:
USA:  2007. július 31.
Németország: 2007. augusztus 24.
Anglia: 2007. szeptember 3.
Bemutatta a "magyar" HBO is.

VFX cég honlapja

Babylon 5 CGI modell 2007 - képek

Lost Tales CG Models 2007 ( videó )



JMS megjegyzései a The Lost Tales című DVD-filmről:
Prince Regent Vintari karakter Cartagia fia. Eredetileg három történet szerepelt volna a DVD-n, de ezek elkészítése túl nagy falat lett volna egyszerre a rendező számára, így a Garibaldi karakter filmje csak a tervezett, következő DVD-n jelent volna meg. Peter Jurasik (Londo) is elárulta a rajongóknak, hogy ha lett volna folytatása a DVD-filmek kiadásának, ő is szerepelt volna. A B5, amit itt látunk, hasonló, de kifinomultabb és átgondoltabb helyenként. Például a B5 folyosóin korábban zöldre, kékre, meg pirosra festett facsíkok jelölték a különböző szektorokat. Most ezek a nagyon bájos fénytestek vannak, amik meg tudják változtatni a színüket, világítanak és melegítik is a folyosókat. Elővettük az eredeti B5 tervrajzokat is, és találtunk néhány dolgot, amit már korábban is meg akartunk csinálni, de nem tudtunk, és most beilleszthettük az új díszletekbe.
A CGSociety cikke a The Lost Tales című DVD-filmről: első rész | második rész
A CGSociety The Lost Tales cikke első részének magyar fordítása:
A szöveg magyar fordítása (néhány lényegtelen mondat kihagyásával):
Úgy tűnik, soha nincs probléma, mindenki vidámnak tűnik, és felszabadult nevetés hallatszik a háttérben, amikor a riportereknek azt mondják: „Mi egy nagy, boldog család vagyunk” – holott tudjuk, hogy ez a produkciók többségénél nem így van.
Tim Earls 10 éve van már a pályán, és olyan filmek storyboard (képes forgatókönyv) artistje volt, mint a Légcsavar, Poseidon és a Mission Impossible III. Pont aznap előtt fejezte be a munkát Bruce Willis egy újabb Die Hard filmjén, amikor 2006 november közepén találkoztunk egymással. Earls jól ismeri a Babylon 5 univerzumot, hisz az eredeti sorozat negyedik évadjától kezdve dolgozott rajta, majd az ötödik évadon, valamint a Crusade végére speciális effekt supervisorrá lépett elő.
Találkozásunkkor épp a Lost Tales forgatókönyvének átdolgozása folyt. Az eredetileg tervezett három epizódból kettőt csináltak és ezzel együtt kivágták Earl egyik kedvenc jelenetét, azt, amikor egy csőalagútban utaznak a Mars felszínén egy archeológiai ásatás felé.
Earl stílusa a realizmusra épül, olyan vizuális elemekkel, amik már-már tudat alatt beégetik magukat az emberek agyába még akkor is, ha a nézők igazából észre sem veszik, hogy ott vannak. Ez gyakran teszi szükségessé azt, hogy egy egész háttértörténetet készítsenek hozzá. "Amikor olyan dolgokkal találom szemben magam, mint egy szállítóeszköz egy idegen bolygón, akkor arra gondolok, hogyan oldották ezt meg. Ha egy idegen kultúráról van szó, akkor hogyan oldják meg az energiaellátást? Vagy van-e nyilvános étkezőhely, gyorsétterem? Vannak-e utak, vagy síneken közlekednek?" Earls nagyjából egy hétig várt a válaszra a marsi
storyboardjával kapcsolatban. A válaszra a költségvetés megtervezéséhez volt szükség, ami végeredményben a Mars-jelenet kivágásához vezetett. Persze, ez a lényege a storyboardoknak, hogy megállapítsák, hogy adott összegért mit lehet és mit nem lehet elkészíteni.
Az új kedvence a 23. századi New York-i városkép ábrázolása, a várost romba döntő Centauri támadás előtt, közben, majd utána. Earlsnek két hete volt a storyboard kidolgozására, ami sokkal nagyobb hangsúlyt fektet az effektekre.
A Lost Tales leforgatására 10 napja volt JMS-nek, de ő kilenc alatt befejezte. „110 B5 epizód szerkesztése után már jól tudom, mit keresek, és csak azt forgatom le, amire szükségem van” - mondja Straczynski. "Néhány rendező gyakran úgy viselkedik, hogy készít egy felvételt és azt mondja: 'megvan', majd csinál még 10 másikat csak hogy biztos legyen a dolgában. De ha nekem elsőre vagy másodjára sikerül, akkor végeztem, és másfelé fordítjuk a kamerát."
Könnyűnek hangzik, hogy az ember csak egy zöld háttér előtt forgasson, aminek a helyére a képek majd csak később kerülnek oda. De a tájékozódási pontok hiánya gyakran váratlan problémákat eredményezhet. Egy jelenetben belép két ember, egyik a kamera bal, másik a jobb oldaláról. Beszélgetnek, majd elmennek. Először megcsinálod a főfelvételt, aztán forgatsz az egyik, majd a másik ember válla fölötti nézetből is. De a zölt háttér előtt ahelyett, hogy a kamerát fordítanád el, a szereplőket forgatod, hogy úgy nézzenek másik irányba, hogy a zöld háttér mögöttük legyen. "Ami a kamerának eddig jobb oldal volt, az most bal oldal lett. A szereplők ezután ellenkező irányból jönnek be és távoznak. Ha van egy harmadik személy is, aki átlósan jön be, az még tovább komplikálhatja a dolgokat.
A Lost Talesben 72 órányi cselekményt mondunk el, de két külön perspektívából, mint két külön álló, de összefonódó történetet. Az első szegmensben Sheridan útban van a Babylon 5 felé a Csillagközi Szövetség megalapításának 10. évfordulójára, amikor egy felvesz egy váratlan vendéget, és a második szegmens következik, amint Lochley készülődik a Babylon 5-ön Sheridan megérkezésére. Mindkettő kb. 35 perc. Straczynski már alkalmazta ezt a képregények, pl. a Pókember és a Fantasztikus négyes, valamint a most megjelent polgárháborús története írásakor is. "Időről-időre eljátszadozom más-más dolgokkal, hogy hátha tanulok valami újat belőlük".
Jelenleg a speciális effektusos jelenetek számát 200 körülire becsülik, amelyek közül sok megköveteli a Babylon 5 állomás újratervezését és újra-elképzelését, valamint újjáépítését kívül-belül. Mivel az eredeti geometriai alakzat már több, mint 10 éves volt, minden szerkezeti rácsot és mintatérképet újra kellett építeni a '93-'94-es tervrajzok alapján. A cél az volt, hogy megőrizzük az ismerős, hasonló jelleget, de ne hagyjuk magunkat korlátozni a régi technika által. "Készítettünk néhány próba-animációt és nagyon szuperül néztek ki." - mondta Straczynski. "Ismerősnek tűnik, de ugyanakkor mai stílusú is".
Mivel a Centauri cirkálók, földi cirkálók és Starfuryk már előzőleg be lettek vezetve, ezért nincs szükség új koncepciómunkákra, kivéve az olyan nagyobb díszletelemeket mint pl. a lerombolt New York város, amely viszont tekintélyes 3D tervezést igényel. "Nagyon jók a képsorok egy felhőkarcoló tetejéről nézve". A speciális effektusokkal foglalkozó Atmosphere cég felelős a digitális munkákért, és már jelenleg is rengeteg New Yorkkal kapcsolatos jelenetet készítettek.
"Berakunk itt-ott néhány új épületet, hogy frissé tegyük az egészet, miközben törekszünk a felismerhetőségre". Akárcsak az eredeti B5 esetében, a munkát Lightwave alatt készítik, az összeállításhoz pedig Digital Fusiont használnak. Amit régebben mintatérképekkel oldottak meg, azt most részletes modellezéssel jelenítik meg.
Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a Warner Brothers hagyta elveszni az eredeti CGI kellékeket. Amikor az eredeti B5-öt felszámolták, minden számítógépes modell, kellék, ruha, terv és renderelés, hajók, bolygók, stb. át lett adva a WB-nek, akik hangsúlyozottan kérték, hogy semmit ne másoljon le senki magán célra. Ezt a kérést persze betartották, úgyhogy amikor az archívum hiányosnak vagy rendezetlennek bizonyult, valóságos hajtóvadászat indult azért, hogy összecsipegessék amit csak lehet.
Ironikus, hogy pont a rajongói tábor sietett a segítségükre. A csapat átvizsgálta azt az irdatlan mennyiségű adatot, amit a fanok összehoztak. Hajómodellek tucatjainak nagyfelbontású rekreációi kerültek elő, és lettek elküldve az Atmosphere-nek referencia céljából, ami lehetővé tette az Athmosphere számára azt, hogy megfelelő pontossággal, hűséggel kezdjék el a nagyfelbontású hajók készítését. Straczynski ironikusnak találta ezt a fordulatot. "Először mi megalkottuk az egészet, aztán a fanok továbbgondolták azt a maguk elképzelései alapján, majd a végén nekünk kellett visszamennünk hozzájuk hogy újra elkészíthessük azt." A kör bezárult.
Mivel a hatalmas mennyiségű jelmez közül ugyancsak minden eltűnt, osztályról-osztályra járva vadászták le a hiányzó darabokat. Egy rajongó nagy mennyiséget megvett a saját archívumába, ezért őt rávették arra, hogy küldje el egy részét a forgatásra. Így aztán az eredeti jelmezeknek csak egy részét kellett újratervezni a Lost Taleshez.
Straczynski jelenleg Los Angeles és Vancouver között ingázik az utómunkálatok alatt, az Atmosphere-rel pedig távolról, ftp-n keresztül dolgozik együtt. Amikor a cégtől elküldték neki az első alacsony felbontású modelleket jóváhagyás céljából, szó szerint attól rettegtek, hogy ő nem fogja megérteni, hogy miért olyan alacsony a felbontásuk. Straczynski azonban jót mulatott azon, hogy az új, alacsony felbontású 3D modellek egyenértékűek voltak a régi, teljes, nagyfelbontású modellekkel az eredeti sorozatból. "Akkoriban 2 Kilobyte-tal dolgoztunk framenként, ami manapság már könnyed dolog. Amigákon, Video Toastereken modelleztünk, amik elképesztően primitívek voltak a mai technikához képest." Straczynski, akit sosem hagy el a mesélőkéje, így folytatta. "Az eredeti rendering-farm néhány összekapcsolt Amigából állt, amiknek a vezetékei annak a fickónak a lakásán is áthaladtak, aki eredetileg csinálta az effekteket. A fickó nyúlketrecein is keresztül vezettük őket. Néha-néha egy render közepén egy-egy nyúl keresztül rágott egy vezetéket. Ilyenkor felhívtak, hogy "nyúlfagyást" szenvedett a rendszer. És most nézzétek meg, mára meddig jutottunk..."
Az Atmosphere épp a Battlestar Galactica és a Stargate effektmunkálatainak befejezésén dolgozott, amikor bejentették a Lost Tales-t.
McClymont (Atmosphere – 3D art lead) megjegyezte, hogy a stáb elég gyorsan leforgatta a felvételeket, és ha valami árnyékot vetett a zöld háttérre, akkor azt elvitték az útból azért, hogy az árnyékok miatt ne legyenek vágási problémák a későbbiekben. "Nemigen avatnak be minket a forgatási helyszínek részleteibe. Tulajdonképp jó érzés volt látni, ahogyan készül az egész." Andrew Karr, a VFX supervisor már a következő lépéseket tervezte. "Az eredeti B5 állomás néhány ezer poligonból állt. A jelenlegi verzió valahol a milliók felé rúg, nagyon
részletes model- és textúra térképekkel azért, hogy a kamera egyből rá is tudjon közelíteni." Mivel ez a verzió nagyfelbontású, ezért minden részlet látható lesz. Azt hiszem, hogy a fanok jobb, ha felkészülnek egy teljesen új adatbázisra.