Valen Feljegyzései # 2

Christopher Franke
 

A régi rajongók számára Christopher Franke zenéi legalább annyira részei a Babylon 5-nek, mint az ötéves sztori, vagy a díjnyertes CGI effektek. A német származású Franke a Tangerine Dream nevű progresszív rock csapat egyik tagjaként vált ismertté több mint 37 élő és stúdióalbummal, köztük Hollywood legfeledhetetlenebb filmzenéi közül jó néhánnyal. A nyolcvanas évek végén Franke elhatározta, hogy a későbbiekben saját útját járja. 1991-ben Hollywoodba ment, hogy megnyissa saját stúdióját. Megalapította a Berlini Filmzenekart, amely nagy szerepet játszott a Babylon 5 aláfestő zenéinek elkészítésében.

1995-ben Franke elhatározta, hogy közzé teszi a B5 filmzenéket, amelyek többek közt egy tucat áthangszerelt szériából álltak. Sokak–köztük maga Franke, aki nem számított az Internet egyre növekvő piacpotenciáljára– meglepetésére a saját cége által kiadott album óriási sikert aratott. „Egy átlagos filmzenei CD-t nem lehet ilyen jól eladni,” – magyarázza – „de ez esetben jó pár szerencsés körülmény összejátszott. A Babylon 5 nézői rendkívül kötődnek a számítógépekhez. Nagyon sokat tevékenykednek az Interneten, mint például az új hírcsoportok vagy weboldalak létrehozása – ezért nagyon sok reklám jött be innét, tehát az anyag jobban teljesített, mint egy átlagos filmzene, ráadásul a másodikból is rengeteget adtunk el a weben keresztül, ami rendkívül érdekes volt. Az első három hét nagyon jól telt: még két embert kellett felvennünk, hogy kezelni tudjuk a rengetek megrendelést, mert annyira gyorsan érkeztek be. Ez nagyszerű, mert az új technika könnyebbé tette az emberek számára a rendelést, a weblapjainkon pedig rengeteg információt és hangmintát is találhattak.”

Bár Franke-nek elég számottevő operatív szabadsága van a Babylon 5-öt illetően, mégis gyakran kamatoztatja a sorozat készítőjének, J. Michael Straczynskinek útmutatásait, aki alkalmanként a helyes irányba tereli őt. „Joe egy polihisztor” – állítja a zeneszerző. „Írt már zeneszámokat is, és sokáig dolgozott rádióbemondóként, úgyhogy sokat tud a zenéről, és nagyon szakszerűen tudja kifejezni magát.”

„A legtöbb munka az első epizóddal volt, de utána Joe és én megegyeztünk egy közös formulában, tehát nem sokat kellett beszélnünk a témáról. Később itt-ott csináltunk néhány alapvető igazítást, de mi értünk az ilyesmihez. Van, hogy Joe el szokta mesélni nekem egy-egy jelenet hátterét és így érezhetem, amit nem látok közvetlenül, ha esetleg van még egy értelmi szint a jelenet mögött, vagy éppen nem szabad felfednem a zenében, hogy mi következik. Akkor is egyeztetünk, ha tud olyan részjelenetről, aminek kiemelkedő fontossága van, mivel ő látja az egész széria körvonalait. De alapjában véve nagy szabadságom van. Joe hiszi, hogy az embereknek ki kell bontakozniuk, de ha van egy olyan jelenet, ami nagyon különleges, akkor biztosnak kell lennünk abban, hogy mindketten pontosan tudjuk, mi következik.”

„A negyedik szériában volt egy jelenet, amikor Sheridan csapdába esik, (The Face of the Enemy – Az ellenség arca) és Garibaldi nyugtatót ad neki. Ez egy nagyon különleges jelenet volt és nagyon sokat dolgoztunk rajta közösen. Azt hiszem, ez volt az egyetlen alkalom, amikor többször újrakezdtünk egy számot, mert ez egy olyan trükkös dolog volt, amit addig egyikőnk sem csinált. A jeleneten belüli hangforrás egy hangfal a diszkóban, de ugyanakkor van egy aláfestés is, úgyhogy ezt mi csak forrás és effektusnak hívjuk. Ez egy hibrid volt, amit nagyon nehéz előállítani. Először megbeszéltük, majd előhozakodtam egy újabb interpretációval, amit áthallgattunk, és együtt átírtunk. Nem különbözött ez attól, amit sok más emberrel is csináltam az idők során. Ha Joe-nak, Michael Mann-nek vagy Ridley Scott-nak [rendezők] lett volna elég idejük, minden bizonnyal ők is megcsinálták volna.”

Franke legkorábbi Babylon 5-ös kihívásainak egyike volt, hogy egy-egy sajátos zenei témát hozzon össze a különféle fajoknak, mint pl. a centauri, a narn vagy a minbari. Ezeknek a témáknak óriási szerepük van a sorozat arculatának alakításában. Ugyanolyan elkülönítő jegyek, mint az idegen jelmezek és sminkek. „Minden faj vagy világ egy meghatározott karakter. Általában nem csináltuk meg rögtön a témákat mind-egyiknek, hanem vártunk egy olyan különleges jelenetre, amely alapvetően jellemezni képes őket. Az árnyaknál például egészen sokáig vártunk, addig, míg már valóban meg nem jelentek, míg pl. a centaurik vagy minbarik már régebben kikristályosodtak előttünk.”

„A show emellett egyre dallamosabbá is vált, mert nagyon sok aláfestő és „űr”-zenét akartunk megalkotni. Szerettük volna valahogyan kihozni az űr ’hangját’, ezek legtöbbje konfliktus vagy akció volt. A korai epizódok még meglehetősen egyedülállóak voltak, de újabban a sorozat kezdett egy párhuzamot felvenni és a megfelelő témák kiválasztása sokat segített a zene és a történet kapcsolatának kiválasztásában.”

Franke legsokatmondóbb zenéi alap-vető fontosságúak voltak a B5 legjobb jelenetei hangnemének a kialakításában, kezdve a Vonal Csatájától egészen a végső, Föld elleni ütközetig. „A negyedik szezon vége felé elérkezünk egy olyan részhez, ahol Sheridan – aki pacifista – háborút kell, hogy viseljen a béke meg-teremtése érdekében. A legrosszabbhoz kell folyamodnia, hogy kiállhasson az elveiért, úgyhogy nem zászlókkal és harcias dühvel ront a háborúba, hanem látható óvatossággal és szomorúsággal. Sok komorság van az általam használt dallamokban, ami nagyon jó a fülnek. Erre már akkor rájöttünk, amikor egy ’requiem’-nek keresztelt darabon dolgoztunk egy nagyon szomorú első szériabeli jelenet számára (And the Sky full of Stars – A múlt kísértetei). Joe fogta ezt a zenét, és betette a filmbe a tárgyalásokhoz, és nemsokára rájöttünk, hogy milyen jól teljesít ez a zene az akciójelenetek alatt, úgyhogy ez csak egy fejlődés volt.”

Franke legelső, nagysikerű filmzene CD-jének kiadása után már csak idő kérdése volt az újabb kibocsátása, a Messages From Earth – Üzenet a Földről. „Az első sokkal előkelőbb és lágyabb; majdnem olyan, mint egy csendes utazgatás a zene folyóján. A második sokkal dinamikusabb és szaggatottabb, egyes helyeken már-már kellemetlen, mivel a Babylon 5 univerzum határozottságát hivatott tükrözni. Emellett nem szerettem volna gyorsan ide-oda ugrálni egyes stílusok és témák között, úgyhogy elég sokat dolgoztam ezen az anyagon. Ha hallgatsz egy zenét, és beleéled magad, nem szeretnél egy-két percen belül hirtelen egy másik stílusba cseppenni. Fogtam ezeket a részeket, és megnyújtottam őket szerkesztés vagy komponálás által, így ha egy határozottabb, keményebb helyen vagyunk, akkor tovább is ott maradunk. Ha egy témarészhez érünk, vagy egy zavaros tájképhez, akkor tovább is maradunk ott, ezáltal a ’kirakós játék’ darabkái is nagyobbak lesznek. Ha lesz egy harmadik CD is, akkor az minden bizonnyal sokkal tematikusabb lesz, mint az első vagy a második.”

A Sonic Images közkívánatra kiadott egy olyan CD sorozatot is, amely több mint 30 percnyi zenei összeállítást tartalmaz a rajongók által kért epizódokból. A kezdeti 5 CD-t idén (1998) tavasszal további fél tucat követte, valamint legalább 5-6 további anyag őszre datálva. Ez nem tartalmazza a teljes hosszú Thirdspace és The Gathering zenéket, sem pedig az áthangszerelt In the Beginning-et, mivel ezek majd a nyári hónapok alatt kerülnek piacra.

„Ennek az Internetnek nevezett fantasztikus piacnak köszönhetően” – mondja Franke – „minden nap fejemhez vágták a kérdést: ’Hé! Mikor lesz meg a következő?’ Arra gondoltam ’Hogy még a legutóbbival sem vagyok készen’, de ez mindig mosolyt csal az ember arcára, mert látni lehet, hogy van benne valami. Ugyanakkor voltak rajongók, akik azt mondták: ’Szeretném az egész epizódot, úgy, ahogy van’. Elismerték a munkánkat ezekkel a válogatásokkal, de többet akartak. Epizodikus CD-ket szerettek volna, ugyanúgy, ahogyan epizodikus könyvek jelentek meg. Ez könnyebb volt, mert ezek a CD-k már eleve készen voltak, és csak ki kellett keresni, amelyiket a rajongók szerették volna. Legalább 5 epizóddal szerettem volna kezdeni, és ezek egyike a ’Walkabout - Vándorlások’ volt, ami az egyik legkeresettebbnek számított. Úgy döntöttem, jó lenne egyszerűen egy internetes kívánságlistát csinálni, mert amikor a második albumot kiadtam, azt mondtam: ’Ki mit szeretne?’, amire 800 választ kaptam. Ez már egyre inkább egy interaktív művelet volt, mivel mind egy csapat tagjai voltunk. Mialatt Christopher Franke új, izgalmas lehetőségek után kutat a film és más médiumok területén, a Babylon 5 továbbra is fontos marad a tehetséges zeneszerző számára. „Más tv-sorozatok jobban fizetnek, de én nagyon szeretek a Babylon 5-ön dolgozni, és segít ébren tartani a kíváncsiságomat új módszerek felfedezése után. Mindig különböző projekteken dolgozom, amelyek megadják az alapot ahhoz, hogy azt csináljam, amit sokkal jobban szeretek, mert sokkal több újítást hajthatok végre. Általában megfizetnek a kísérleteimért, és ezeket később fel tudom használni a szóló projektjeimhez és stúdióalbumaimhoz.

Fordította: Peres Levente

 

shopify visitor statistics