Valen Feljegyzései
JMS válaszok archívuma az Usenet, Genie, CIS Babylon 5 fórumaiból.
Archiválás kezdete: 1994. szeptember 25.: ftp://ftp.midwinter.com/pub/Babylon-5/b5_jms_answers.txt A fenti válogatásból kiválogattam azokat a részeket, amelyekről eddig még nem olvashattatok magyarul, vagy egyéb okból érdekes lehet, illetve azt is láthatjuk, hogy mennyiben változott meg JMS akkori elképzelése. - Delenn 1. rész Technika K: Mekkora az állomás? Milyen részekből áll? V: Az állomás több, mint 5 mérföld hosszú. Körülbelül 250000 embert és idegent tud ellátni (kiknek többsége csak átutazóban tartózkodik ott). 250000 a maximum, ahányan egyszerre lehetnek az állomáson; ami nem feltétlenül a szálláshelyek számát jelenti. Bizonyos értelemben a B5 olyan mint egy reptér; megérkezel, vársz egy ideig majd továbbmész a célállomásodhoz (elkapva néhány tekintetet a vámolási területen, akik szintén a megfelelő hajóra várnak). A B5 hátsó részénél található szárnyak, ha jól emlékszem, az állomás belsejében keletkező hő kivezetésére szolgálnak. A Starfury-k az állomás forgórészéből szállnak fel. A kobra fülkékből repülnek ki, amik a kobra formájú nyúlványok az állomás gömbölyű részének mentén. Sok idegen (mindegyik olyan faj, amelynek más atmoszférára van szüksége) él az idegen szektorban. Akik képesek belélegezni az oxigént, máshol is lakhatnak, de általában ott szoktak lenni, ahol a többi nem-ember tartózkodik, az idegen szektor oxigénnel ellátott részében. A nagyköveteknek saját környezettel ellátott lakóhelyük van a Zöld szektorban, ami kiemelt biztonságú terület diplomaták részére fenntartva. Az állomás belsejében vannak termőföldek, gyümölcsösök, egy sövénylabirintus és más zöld területek. Ezeket mind látni fogjuk a sorozatban, különbözőképpen bemutatva. Ezenkívül más specifikáció még nem publikus. Az állomás közepén húzódik végig a hosszú, nullgravitációs rakodóterület. Később látni fogtok hajókat, ahogy felrepülnek oda, és kirakodják a rakományukat. Ez a rész az állomás legtöbb területéről könnyen elérhető. A nullgravitációs rakodótér az állomás elejétől egészen a közepéig tart, *beleértve* a vörös szektort, ami alatta van. A 2.5 millió tonna forgó *fém* csak arra a részre vonatkozik. A fém burkolatra. Nem számít bele a berendezés, az építőelemek. A kert, a 250000 idegen és ember…úgyhogy az állomás teljes tömege sokkal nagyobb 2.5 megatonnánál. Ráadásul az állomás teste ki lett nyújtva a rakodótér körül, amely rész nem forog, és ezt is le kell számítani a tömegnél (ha a forgórészeknél nyúlna ki, akkor valószínűleg elszállna az állomástól 1g gyorsulással). Egyrészt…több belső díszletünk van, mint bármilyen más sorozatnak, amit ismerek; 18 állószínpad és 42 függődíszlet. Ráadásul a következő évben még építünk is újakat, mint pl. a tisztiklub. A C&C (Vezérlő) mellett láthattunk cellákat, számos szálláshelyet, konferenciatermet, Sinclair irodáját, a tanácstermet, üzleti tárgyalót, két éttermet, a Zocalot, a Sötét Csillag kocsmát, a kaszinót, a Happy Daze bárt, a Doug’s Dugout Sports bárt, a bírósági tárgyalót, különböző alsó szektorokat…*sok* mindent megmutattunk. A Medilabor egy kisebb helyiség, kizárólag Dr. Franklin részére, aki személyzeti főnök. Vannak nagyobb egészségügyi intézmények, kórházak, máshol az állomáson. A következő szezontól a főnök irodájának lesz kilátása a kertekre, ahogy több más helyiségnek is.
K: Kié az állomás? V: Az állomás a Földi Szövetség tulajdona, és ha szeretnél ott maradni, fizetned kell érte. Az alkalmazottaknak ezt levonják a béréből…aminek páran egyáltalán nem örülnek. Az állomást azért terveztük forgóra, mert tudományos szempontból ez így helytálló. Később vettük észre, ahogy ti is mondjátok, hogy *valóban* nagyon dinamikus külsőt kölcsönöz ez a mozgás. Ez bizonyítja, hogy ha valamit korrektül csinálsz meg, és ezzel válaszolok a következő kérdésre is, az NEKED dolgozik majd és nem ellened. A B5 védelmi rendszere egy nem túl nagy erejű védelmi rácsból áll, a burkolathoz rögzített fegyverekből (amik általában el vannak takarva és a fedőlapok lerobbantásával lesznek láthatóak és használhatóak) és kis létszámú egyszemélyes vadászokból, amik a dokkolórésznél helyezkednek el, hátul. A védelemmel kapcsolatban láthattok egy teljeskörű demonstrációt az első szezonban; egyelőre csak annyit mondok, hogy a pofás kinézetű külső sok mindent rejt magában. Képzeljetek el egy öt mérföld hosszú svájcibicskát… A számítógépes rendszer elég jó, kristályalapú, és keveredik benne az idegen és emberi fejlesztés. A számítógép hangját Haley adta, a forgatókönyv ellenőrzőnk. Igen, minden szektorban több szint van a B5-ben. És megint igen, idővel lesznek kis repülők és szkafanderes személyek a nullgravitációs rész körül a kert központjánál. Ron dolgozta ki hogy hogyan csináljuk majd meg. Hogyan van megvilágítva? Igazából elég szépen…
K: Hajók… V: A vadászok mind SA-23E Mitchell-Hyundyne csillagvadászok, a B5-nek négy osztagnyi vadásza van, mindegyikben kb. 12 vadász. A csillagvadászokban nincs atmoszféra, és csak egyszemélyesek. A többi speckó Ronnál van, és ha nem felejtem el, majd egyszer elcsórom tőle. A vadászok szárnyai X alakzatban helyezkednek el (négy szárny), de sokban különböznek az X-szárnyúaktól vagy a Tie vadászoktól. Mindegyik szárnyon minden irányban található gyorsító, úgyhogy bármely irányban tudnak mozogni…tudnak repülni balról jobbra, hátrafordulni és tovább repülni jobbról balra, és így mindkét irányba tüzelni. Kifejezetten nullgravitációra lettek tervezve. Sok minden befolyásolta a vadászok jelzéseit. (És nem minden vadászon van speciális jelzés, csak azokon, amiket egy kijelölt pilóta használ.) Általában a második világháború alapján indultunk ki, ahol a pilóták mindig kidekorálták a gépeiket. Néhány esetben ilyen stílust használtunk, mások pedig még ősibb ábrázolásokat tükröznek. (Ivanova vadászán van egy régi orosz kétfejű sas.) Igen, ez is egyfajta próbálkozás a múlt, jelen és jövő összekapcsolására. Az üzeneted helyes, vannak különböző *súlyú* vadászok, néhány nagyobb és hatásosabb darab. A B5-ön találhatóak könnyű, gyors, nem túl komplikált gyors gépek. Egy másik fajtánál, amiket láthattatok a kétrészesben, van első *és* hátsó pilótafülke, kétszemélyes hajó erősebb pajzzsal és fegyverekkel; A „Black Omega” verzió pedig nagysebességűre készült fejlettebb lopakodó funkciókkal. A Black Omega vadászok *borzasztóan* drágák, pont mint a lopakodó bombázók. Nagyon gondosan kell őket karbantartani, és a létezésük nincs a nyilvánosság elé tárva. (Mint pl. az Auróra.) Nem elsősorban védelmi célokat szolgálnak, inkább behatolóegységek titkos küldetésekhez. Nem kifejezetten olyan célra szánták őket, amire a B5 való. Egyértelmű, vannak további vadászok is a Földierő Egyesben, amik közül legalább négy folyamatosan őrjáratozik. Ráadásul van neki még pár elég hatékony védekező fegyverzete a fedélzeten, bár ezek el vannak rejtve és nem túl nyilvánvalóak (reklámnak nem jók).
K: Hogyan szállnak fel a vadászok? V: A dokk nyomás alatt van, kiejtőajtókkal minden vadász alatt. A pilóták számára van egy külön beszállórámpa. Amint a pilóták felkészültek, a dokkot nyomástalanítják. Ezután az ajtók kinyílnak, a vadászok lefelé fordulnak és elindulnak. A vadászok normál állásban vannak amikor a pilóták beszállnak. Amikor az ajtók kinyílnak, a hajó lebillent két masszív tartókart, amitől elszabadul, és az állomás centrifugális ereje kirepíti. A vadász indulásnál egyenesen kifelé repül, orral „lefelé”, az űr felé. Az elején főleg kifelé repül, még mindig tartva a forgástól kapott gyorsulást, szóval úgy látszik, mintha egyenesen távolodna az állomástól, mivel a helyzete egy geostacionárius műholdhoz hasonló. Nem sokkal ezután a vadászok beindítják a motorjaikat, miután már bármilyen szögben elindulhatnak másfelé. Úgyhogy elég gyorsan nekivághatnak minden iránynak. Nincs semmi gond az indulási folyamattal. Egy az egyben távolodnak miatta az állomástól, egyfajta spirális pályán, a csillagok felé haladva a pilóta szemszögéből. Akármilyen szinten látványos is ez, semmi köze ahhoz, hogy ez a leghatásosabb módja az elindulásnak. Szerintem inkább az fura, hogy az űrsikló egy ideig fordítva repül, rakományával a Föld felé, de így csinálják, és jó oka van ennek. Sokat tárgyaltunk tervezőkkel, technikai szakértőkkel, akik ismerik a repülésdinamikát. Lefuttatunk számítógépes modelleket, és a fizikai része korrekt a dolognak.
K: Hogyan dokkolnak a hajók? V: Ahogy az a sorozatban is látszik, elég ügyesen oldottuk meg a dokkolási témát. Egy hajó az állomás forgástengelyének vonalában közelít és jön be az állomásra. Ezután kerül mélyebben az állomás belsejébe (a mélyebb alatt én a lejjebbet értem, vagyis közelebb a burkolathoz). Ezért is lehet sok különböző fajta dokkolóhelyünk. Van egy szupi kis CGI jelenetünk, amit majd felhasználunk a sorozatban, és amiben látszik az egész dokkolórész belseje, benne a különféle hajókkal. Aztán ott vannak még a biztonságosabb területek, korlátozott hozzáféréssel, mint pl. ahová Kosh is érkezett.
K: Hogyan dokkolnak a vadászok? V: A vadászok a fő dokkolóbejáraton át jönnek be, és onnan szállítják őket a helyükre. (mellesleg azoknak, akik ezután érdeklődnek, ne mondja senki, hogy nem reagálunk…megkértük Ront, hogy csináljon egy CGI jelenetet arról, ahogyan a hajók bejutnak a fő dokkolórész belsejébe, és onnét átkerülnek a vámhoz és a rakodóterekhez. Én már láttam, és szerintem nagyon tuti. Nézzétek meg a „Grail”-ben.
K: Lesznek még sokféle űrhajók? V: Igen, egy CSOMÓ hajót csinálunk idén. Vannak mindegyikről GIF képeim, és néhányuk eszméletlen jól néz ki. Azt szeretem Ron munkáiban, hogy sok közülük igazi műalkotás, amit bekeretezve ki lehet akasztani a falra. Ráadásul megcsinált egy nagyon fontos dolgot: SZÍNT vitt az űrbe. A hajók egyediek, festettek, különböző színű felületekkel, amiket élvezet nézni. A Sea Witch (Tengeri Boszorkány) becenevű vadász különösen jó példa erre…és persze még jónéhány másik is. Nem minden vadász egyforma…láthattok majd egy másik kategóriájút is a „Mind War”-ban, és azok is nagyon szépek. Szintén ijesztő külsővel. Nem annyira ijesztőek, viszont elég szépek láthatóak még a „Survivors”-ben és a „Chrysalis”-ban. IMÁDOM az űrhajókat… Vannak másfajta vadászok is, csak az a kérdés, mikor mit akarunk felhasználni. A kalózhajók és a narnok nagy vadászai például tudnak atmoszférában is repülni. Néhány vadásztípus, mint pl. a B5-ön találhatók, a drazi Sunhawk, az Ipsha Battleglobe és mások (ez utóbbit a „Deathwalker”-ben láthatjátok) csak az űrben tud repülni, és többféle felszereltséggel létezik. A hajókról…amikor Ron épp összeszedte a hajókat ahhoz az epizódhoz amiről sokat beszélgettünk telefonon… szóval magamra kell vállalnom a csészealjakat…amikről még mindig azt gondolom, hogy nagyon jók. Lényegében annyit mondtam, miért is ne? Ron jó ötletnek tartotta, és meg is csinálta. Azt hiszem, ha a későbbiekben látunk még ilyen hajót, akkor még dolgozni kell a részletein, de összességében jól sikerültek.
K: Lesznek földi űrhajók? Civil járművek? V: Űrhajók a Földről…igen, sokféle hajót lehet majd látni a kisebb szállítóktól és kereskedőhajóktól kezdve a nagy anyahajókig. Olyan ez, mint egy nagy birodalom, ahol a hajók olyan sokfélesége jelenik meg, mint ahányféle autónk, teherautónk és kisteherünk és tankunk és ilyesmink van manapság… A civil űrrepülő eléggé elterjedt; drága az biztos, és ha csak ’a’ pontból ’b’ pontba szeretnél eljutni, jobban jársz, ha foglalsz magadnak helyet egy arra közlekedő valamin, de persze sokan dolgoznak az űrben, és nekik pedig kell a szállítás. Ja, és elneveztem egy Földi Szövetség Hyperion cirkálót, csak a nyilvántartás kedvéért említem meg… A Hyperion nem hétköznapi típus; egyike azoknak a hajóknak, amik túlélték a Háborút. Nem sok ilyen volt. Vannak szebb és újabb hajók, amik ez utóbbi 11 évben készültek, és amiket alkalomadtán majd látni is lehet. A saját űrhajó nem olcsó, de nem is annyira drága mint képzelnétek. A befektetés kb. akkora mértékű, mintha új vállalkozást indítanál be. Nem sok civil „túrakocsi” létezik, hogy hasonlattal éljek; érdemesebb használni a menetrendszerinti járatokat és siklókat. De persze üzletembereknek, kutatóknak, felderítőknek és kereskedőknek a saját űrhajó elérhető. És ezeket a hajókat főleg számítógép irányítja, nincs szükség legénységre. Lehet vele egyedül járkálni egyik helyről a másikra. Ha ez egy tudományos kutatóhajó, akkor még többet is tud.
K: Mi van a kalózhajókkal? Miért ilyen sérülékenyek? V: A kalózhajók…egy sokkal kevésbé hatékony hajtórendszer van bennük, mint a vadászokban. Ennek oka - és ez látszik a formájukból is -, hogy képessé tették őket atmoszférikus repülésre is (amihez aerodinamikus szárnyak kellettek). Ez kissé problémát jelent a vadászokkal szemben, amiket CSAK űrbéli harcokra készítettek, és ezáltal sokkal ideálisabb a kialakításuk is. A kalózhajók esetében kompromisszumot kötöttek a szélesebb körű használhatóság érdekében, ami általában jól jön, amíg csak össze nem futnak egy kifejezetten űrcsatákra tervezett hajóval.
K: Ugrókapuk… V: Az ugrókapuk nem működnek folyamatosan; az utazás rajtuk keresztül általában néhány nap, bár talán többnek látszik a külső szemlélőknek. Igen, az energia nagyrésze arra használódik fel, hogy bejussunk a hipertérbe és hogy kijussunk belőle, a többi része pedig a navigáláshoz kell. És az események *nem* egy ugrókapu kényelmes közelségében történnek. Néha akár *órákat* vagy napokat is igénybe vehet amíg odaérünk egy hajóhoz vagy más úticélhoz.
K: Hogyan fizet egy hajó az ugrókapu használatáért? V: Amint egy hajó átjön, a jelzését regisztrálják, és a megfelelő összeget levonják a számlájáról, ha van neki ilyen az állomáson. Ha nincs, akkor az érkező személytől kérik a díjat, mielőtt az állomásra lépne. Esetenként nagyobb cégek egyszerre fizetnek nagyszámú ugrókapu használatért, aztán ezt a használatot elosztják a járataik között. (Ha hiszitek, ha nem, erről szó esik egy párbeszédben a „Midnight”-ban). Ja, és jusson eszetekbe, a kormány hozza létre az ugrókaput, magánszemély és cég ezt nem engedheti meg magának. Ha a hajód regisztrálva van a Földön és átjössz, automatikusan levonják tőled a megfelelő összeget, akárcsak a jövedelemadót. Ha nem vagy regisztrálva, akkor azon az állomáson kell fizetned, ahová érkezel. Mindenképpen fizetsz. Ha megpróbálnál illegálisan leszállni valahol, akkor letartóztatnának és elkoboznák a hajódat. Na persze beléphetnél a kapun, maradhatnál az űrben egy darabig, és utána újra visszamehetnél (HA nem vagy regisztrálva a Földön) fizetés nélkül…de ebben az esetben mi értelme? Olyan mintha átutaznál egy kis hajóval az Atlanti óceánon, és nem szállnál partra, amikor megérkezel.
K: Hogyan azonosítják a hajókat, amikor átjönnek az ugrókapun? V: 1) Az ugrókapuk csak pár perccel a kilépés előtt tudják megadni egy hajó azonosító frekvenciáját; miközben már jön is kifelé, már tudni róla pár részletes infót, mint pl. forma, tömeg stb. Persze ekkor már többnyire ki is jött, de legalább közben azonosíthattad. 2) Egy ugrókaput egyszerűen ki lehet kapcsolni, mint egy lámpát. Ez egy NAGYON komoly berendezés, és sokáig tart kikapcsolni, majd utána újraindítani. Mint például egy atom- vagy fúziós reaktort. Ha lekapcsolod, akkor úgy is *marad* egy ideig, ami elég kellemetlen helyzetet teremthet ha gyorsan kell távoznod, és ez az egyetlen módja. (A Föld/Minbari háború alatt a Földi Szövetség olyan ugrókapukat telepített, amelyek csak rendszeresen változtatott kódolású frekvenciákat fogadtak el. Ez meggátolta a minbarikat a földi ugrókapuk használatában.) 3) Az igazán nagy hajók, mint a háborús cirkálók és hosszútávú felderítők elég nagy energiájúak ahhoz, hogy saját átjárót nyissanak a hiperűrbe, ugrópontot létrehozva. (amit látni lehetett az első epizódban is.) Saját maguktól mehetnek be a hiperűrbe és léphetnek ki onnan, úgyhogy nincs szükségük ugrókapura ami elsősorban a) kisebb hajóknak van, melyek nem képesek ugrópontot létrehozni b) nagyobb hajóknak arra jó, hogy energiát spóroljanak. A vorlon flotta átjöhetett volna a saját ugrópontján, de a kapu ott volt, és segítségével szétválaszthatták a kisebb támadócsapataikat még a hiperűrben, és így egyszerre léphettek ki onnan, miközben a saját ugrókapuikon csak fokozatosan jöhettek volna át. Az utazás A-ból B-be beletelik egy kis időbe, de ha közeledsz a célponthoz, várakozhatsz a hiperűrben, hogy egy meghatározott pillanatban gyere ki onnan. Vannak említésre méltó elméletek arról, hogy a volronoknak és a minbariknak állandóan vannak hajóik a hiperűrben bizonyos pontokon arra várva, ha esetleg sürgős szükség lenne rájuk. (A pilot filmben Laurel Takashima meg is említi, hogy valószínűleg csinálnak ilyesmit.) Ez összefüggésben áll a TOT (Time On Target - célpont elérésének időpontja) filozófiával, miszerint különböző szektorból küldesz egy helyre hajókat, amelyek a hiperűrben gyülekeznek, és végül egyszerre jönnek ki onnan. Csináltunk pár kisebb módosítást az ugrókapu látványánál, a felületben és színben. Kevésbé tűnik számítógépesnek, és néhány tudományos tanácsadó javaslatára behoztuk a piros színt is. Szóval most ha egy tárgy *kifelé* jön a hiperűrből, akkor a látványeffektus kék színű, amikor pedig belép akkor narancs/vörös irányba tolódik el.
K: Fegyverek… V: PPG=Phased Plasma Gun (Fázisos Plazma Fegyver) és igen, a beállítása úgy működik ahogy leírtad. Teljes energiánál elégeti a testet (amit láthattok is pár jelenetben, bár eléggé diszkréten van bemutatva). Fogalakoztunk azzal is, hogy egy ilyen fegyver valójában mit csinálna a testeddel…belső égések, ruha ráolvad a bőrre stb. Nem visszük túlzásba, de próbálunk valósághű dolgokat alkotni. A PPG tüzelés…beszéltünk pár okos emberrel, hogy vajon miképp működne egy ilyen plazma-kilövő fegyver. Szuperforró kilövés mellett lenne némi oldalirányú gázkiszökés, ami elégne a levegőben kisebb villámcsattanás-szerű hanggal. Valami ilyesmit csináltunk. A PPG-k szuperforró héliumot használnak. Nem pattog a lövedék, mint a hagyományos golyók, gyorsan elpárolog találat után, és beállítástól függően okozhat felületi sérülést, átégetheti a testet, vagy becsapódhat égés nélkül. Teljes energia esetén átégnek a testen komoly belső égéseket és sérüléseket okozva. A ruha azonnal a bőrre olvad. Nem valami szép látvány. Általában kisebb hatékonysággal használják őket. A fodrozódást a levegőben a kilövés hője okozza. Vannak PPG támadó puskák, amiket láthatunk a „Grail”-ben. Gyorsabban tüzelnek a pisztolyoknál, de nem hinném, hogy képesek lennének annyi energiát termelni, hogy 3-6 lövést adjanak le másodpercenként. Ez egyértelműen golyós fegyverekre jellemző tulajdonság.
K: Kommunikáció… V: Egy tachion kommunikációs rendszert használunk az FTL (Faster Than Light - Fénynél Gyorsabban) probléma kiküszöbölésére. A kommunikáció az esetek *többségében* időkiesés nélküli. Amint egy hajó belép a hiperűrbe, ez problémás lehet. Megmondtam az embereknek, hogy a második szezonban új Babcom vagy bármilyen más általános kommunikációs képernyőtervet akarok látni…és ha még egyszer meglátom a régit, valakinek baja lesz belőle…
K: Mi az az izé a kézfejeken? V: Az egy összekötő, ami egy személyes kommunikációs rendszer / kisszámítógép / terminál / csipogó. Úgy csinálták, hogy tapadjon a bőrhöz, de mégis könnyen eltávolítható legyen.
K: Hogyan képzelitek az orvostudomány technológiai fejlődését? V: Az orvosi tanácsadónk azt mondta, a regenerációs technológia várhatóan megvalósul 100 éven belül, vagyis visszanöveszthetőek lesznek sérült belső szervek, és nem lesz szükség transzplantációkra. Azt is elmondta, hogy a sebészet a fizikai beavatkozások minimalizálása felé halad, többféle módon használva a fényt és egyéb más technológiai eszközöket. Ennél még többet is mondott, de abban már volt valami matematika is… Az orvosi eszközök…szereztünk egy orvosi tudományos tanácsadót, aki segített az eszközök tervezésében. Ő úgy gondolta, egyre inkább a fény használata felé orientálódunk a kezeléseknél, egyre kevesebb lesz a külső behatolás stb. Ilyesféle eszközök még nincsenek a mai orvosi műtőkben…de ez 250 évvel később történik. Mindenesetre valóban azokon a legfrissebb információkon alapulnak a tervek, amit megtudtunk az orvosi tanácsadónktól.
K: Van a Földnek valamiféle mesterséges gravitációs technológiája? És másoknak? V: Ahogy mondtam, a Földnek nincs ilyenféle technológiai berendezése, ideértve pl. a vonósugarat is. A minbariknak sokkal kifinomultabb a gravitációs tudományuk. Fordította: Chris folyt. köv. |