A TNT indítása előtt leállította a
“Crusade”-et, de még lehetővé téve egy kezdő színésznek a nagy áttörést.
1999. június 6., vasárnap.
Írta: Rob Owen, a “Post-Gazette TV” szerkesztője.
California, SUN VALLEY - Ennek a
cikknek a címe igazából ez lett volna: ”Blikk ide, mutter! Zombi-tag
vagyok!” Nagyon mulatságos olvasmány került a kezembe egy reggel ez év
januárjában, amikor egy merész tévékritikus ki-mászott az ágyból 5
órakor, hogy egy tévésorozat alapján az életnek egy igen bizarr
arculatát tapasztalhassa meg. Szerencsémre emlékezet óta ez az egyetlen
olyan sorozat, amit elindítottak, és pár hónappal azelőtt állítottak
le, mielőtt az első epizódot sugározni kezdték volna.
A kérdéses sorozat a “Crusade”,
egy sci-fi kaland, ami egyszerűen lepattant a legendás "Babylon 5"-ről.
13 rész készült el belőle, és a TNT “limitált sorozatként” levetítette
a “Crusade”-et szerdánként este 10 órai kezdettel. A sorozatot
ugyan-abban a sokat próbált boszorkány-konyhában vették fel, mint a
B5-öt, és az ötlet is a B5 alkotójától származott: ő J. Michael
Straczynski. Úgy gondolták, ez lesz a következő “nagy valami”, ehelyett
ez lett a következő “nagy semmi”.
Ez itt a sorozat gyártásának a története, valamint korai haláláé és egy
riporteré, aki megpróbált betörni a showbizniszbe. Már most
előrebocsátom: nem lesz jó vége.
Reggeli rohanás
Bip-bip, bip-bip, bip-bip.
Az órám reggel 4:45-kor jelez. Annak ellenére, hogy kevesebb, mint hat
órát aludtam, egy kissé frissnek is érzem magam, amikor indulok a
“Crusade” forgatására Scott Pierce-szel, egy Salt Lake-i
tévékritikussal, aki statisztának öltözve csatlakozik hozzám.
Még sötét van, amikor behajtunk
egy irodai parkoló zsákutcájába, ahol a “Crusade” stúdió helyezkedik
el. Ránézésre meg nem mondaná az ember, hogy itt készül a sorozat.
Elgyalogolunk a hatalmas, raktárszerű épület hátulja felé, amikor
hirtelen egy segédrendező hozzánk szóló kérdését halljuk: “Ó, maguk a
riporterek?”
Egyre idegesebb leszek, amint a
hatalmas lakókocsi felé haladunk, amiben a jelmezeket tartják. A
“Crusade”-ben a jelmezek nem másvilágiak; ezek pilótaruhák, mint
amilyeneket pl. egy asztronauta visel.
Adtak egy sötétzöld pilótaruhát és
egy pár fekete csizmát, ezzel irányítottak az öltözőm felé. Igen,
nagyon jól bánnak az újságírókkal a “Crusade”-nél. Mindkettőnknek adtak
egy nem használt öltözőt. Egy gondos stábtag még egy cédulát is
akasztott az ajtómra a nevemmel, alatta pedig ezzel: “Galaktikus
újság”. Voltam már elég forgatáson, hogy tudjam: ez szokatlanul kedves
bánásmód.
Felveszem a ruhát, és elolvasom a feliratot a karján: “Győzedelmesen
szállunk az ellenség fölött.” Ez túlságosan nagy-szerű. A csizmáimnak
nincs fogazott talpa. Olyanok, mint egy gumiszárú papucs. Nem túrázásra
tervezték őket, hanem arra, hogy jól mutassanak és minél kevesebb zajt
csapjanak a színpadon.
Egy dolog hiányzik az
egyen-ruhámról: egy névkártya “Velcro” felirattal. Miközben az
öltöztetők névkártyát keresnek, elkeresztelem magam Vel Cro
főhadnagynak.
Versenytárs lehetett volna.
A Babylon 5 az első pár epizódja
alatt a Star Trek-hez való hasonlítgatástól szenvedett, elveszve annak
a médiára és nézőkre gyakorolt hatásában. De JMS politikai
cselszövésekről, személyi drámákról és sorsokról szóló űrbéli
szappan-operája lassanként áttört a zűrzavaron, úgy, ahogy az ötéves
történet, amit mindig tervezett, véget ért. Négy-szezonnyi szindikátus
után, nyárról-nyárra kevés eséllyel a megújulásra, a B5 a WB
leányvállalata, a TNT képében talált valamit, amit megmentőjének hitt.
Először a hálózat újra megadta a jogokat a B5 futtatásához, aztán
megalapozta a show befejező, ötödik szériáját, mint oly sok más
tévésorozatnak.
Úgy tűnt, jól mennek a dolgok.
Mialatt a kritikák már a Star Trek létjogosultságát kérdőjelezték meg,
a B5 új erőre kapott, és jó háttérre tett szert. Hamarosan megjelentek
a B5-ös magazinok, könyvek és bábuk.
“Minden science-fiction több rajongót szerez” - mondta a TNT
műsorszerkesztő alelnöke, Lisa Mateas 1998 januárjában. “Mit csinál
Hollywood, ha nagy sikert akar? Sci-fi filmet.” Straczynski ismeri a
teljes B5 történetet 1000 évvel a B5 eseményei előtt és után, de nem
akart hatodik szériát csinálni. Nem volt benne a tervben. A TNT többet
akart, így hát Joe előjött a “Crusade” - megbukott sorozat - ötletével,
mely ugyanabban a világban, a B5 eseményei után néhány évvel játszódik.
Miután egy idegen faj betegséget
hozott a Földre, a “Crusade” legénysége elindul a galaxisba gyógyszert
felkutatni ellene. Öt évük van, mielőtt a hatás halálossá válna.
Tökéletes egy ötéves sorozathoz, amely feltárná a komplex
B5-univerzumot, amit a B5-ben alapoztak meg.
A Crusade csapat magával vitte a
NASA JPL kutatóit konzultánsnak. Straczynski előtérbe akarta helyezni a
tudományt a sci-fi-ben, azzal, hogy megmutatta, hogyan is nézne ki egy
bolygó egy bináris naprendszerben; amikor a napok felkelnek,
lenyugszanak, hogyan vetnének árnyékot, stb. De annak, ami eladta a
sorozatot a TNT-nek, semmi köze nem volt a tudományhoz.
”Több kalandot és terepmunkát
akartunk megvalósítani, amit nem tudtunk a B5-ben.” - mondta JMS.
A kulcsszó a “kaland” volt, de
ennek a szónak a más-más szemszögű értelmezése vezetett végül a
“Crusade” leállításához.
A bolond lépések minisztériuma.
Pár óra várakozás után, egy beugró
hollywoodi színész számára teljesen normális módon, a forgatási csoport
egyik tagjától hívást kaptunk. A színre szólítottak. Sajnos, az
útbaigazítás nem volt túl bőséges. A legénység egyik tagját kellett
eljátszanom, aki megszállott (vagy a Crusade szóhasználatával:
átalakított) - tehát bizonyos értelemben zombi voltam.
“Szóval ez alapjaiban véve
olyasmi, mint Borg a Star Trek-ben”- gondoltam magamban, megjegyezvén,
hogy a koncepció nem túl eredeti.
A színen Gideon Kapitány (Gary
Cole) eljön, hogy találkozzon Mr. Welles-szel (John Vickery), aki
szintén megszállott, és beszél a földönkívüliekkel. Cole elhelyezkedik
egy plexi-üveg ablak mellett (a zombik el vannak zárva a hajó
legnagyobb részéről), és nézi, ahogy kb. egy tucat zombi bejön a
színre. Ahogy mindnyájan elhelyezkedtünk, szét kellett válnunk, majd
átengednünk Mr. Welles-t, végül elzárni mögötte a rést.
Az első felvételen nem mozogtam elég gyorsan, és Mr. Welles majdnem
belém ütközött. Rosszul csináltam még, hogy lefelé néztem - holott
Cole-ra kellett volna szegeznünk a tekintetünket egész idő alatt -, és
kissé túlságosan zombiszerűen jártam.
Ekkor elöntött a pánik.
Megrémültem, hogy majd le fognak
küldeni a színről. Mondták, hogy csak úgy normálisan járjak, de nem
értettem igazán, hogy mit is akar ez jelenteni. Úgyhogy próbálgatni
kezdtem a járást, mintha nem lett volna benne részem gyermekkoromban.
Újra megcsináljuk, ezúttal jobban
megy. De nehéz Cole-t látni az üvegen keresztül. A tekintetemet rá
kellene összpontosítanom, de ez nagyon nehéz, mikor a kamera mögött
áll.
Újabb felvétel: a kamera mögötte
van, és már-már túlságosan is jól látom Cole-t.
“Ez Mike Brandy!” - egyre csak
erre tudtam gondolni, mikor visszaemlékeztem Cole szerepére a "The
Brandy Bunch Movie"-ban.
“Ne nevess, még csak ne is
mosolyogj”-kérleltem magam.
Cole tökéletes színész volt. A
kamera mögötte volt, tehát nem is igazán kellett játszania, de mégis
ezt tette. Én voltam az első zombi, aki megkerülte a sarkot, és Cole
végig megrendülve nézett rám. A tekintete azt mondta: "Édes Istenem,
mit tettek a legénységem tagjával!"
Miután ezt az epizódot leforgatták, talán azon kezdett merengeni
magában: "Édes Istenem, mit tettek a filmemmel?"
Nem lenni…
Valami történt a B5-nek a TNT
általi elindítása és a “Crusade” forgatása közti időben. Talán a
nézettség veszélyesen lecsökkent. Ez történik, ha egy sorozatot olyan
rendszertelenül vetítenek, mint ahogyan azt a TNT tette, vagy pedig,
hogy a hálózat leginkább cowboyokról szóló sorozatokhoz adta a nevét és
úgy döntött, hogy a sci-fi maradjon csak meg a Scifi Channel-nek.
Bármi is volt a probléma, a baj
bekövetkezett.
Az egyet nem értés első jelei
akkor mutatkoztak meg először, amikor a “Crusade” forgatása a 3. rész
körül járt. A TNT leállította a gyártást, és új egyenruhákat és
díszleteket akart a stábnak.
Egy internetes levél szerint
Harlan Ellison, szerkesztő és B5-konzultáns úgy nyilatkozott, hogy a
TNT megpróbálta a sorozatot egy űrbéli bordélyházzá alakítani.
Januárban John Copeland még nem
akart semmiféle küzdelemről sem beszélni.
”Harlan egy zsémbes középkorú
férfi” - mondta Copeland. “Harlan olyas-valaki, aki azért jön elő a
mondanivalójával, hogy felborzolja a kedélyeket. A pletykák
veszélyesek, és időtlen idők óta ott vannak a Neten. Egyáltalán nem
foglalkozom vele.”
Straczynski egy okos megoldással
állt elő, hogy kezelje a jelmezváltást. Úgy tervezte, hogy a már
leforgatott epizódokat a sorozat első szériájának közepébe zsúfolnák
bele, és az újabb epizódok már ebbe vezetnének bele és ki.
Abban a részben, melyben én is “alakítottam”, egy divatszakértő jönne a
Földről, hogy új egyenruhákat készítsen. Aztán a következő öt epizód a
régi köntösökben vetítődne, majd pedig “a legénység szörnyű balesetet
szenvedne a mosodában” és visszatérne a régi egyen-ruhákhoz - mondta
Copeland. Az az epizód, amely a 14. lett volna, sohasem készült el.
Még két érthetetlen esemény
történt, ami alátámasztja azt a teóriát, hogy a TNT megkeserítette a
“Crusade” életét már 1998-óta. A “Crusade”-et januárban akarták útjára
indítani, de eltolták egészen júniusra, feltehetően az NBA selejtező
miatt.
A késlekedés ellenére a TNT
azonban levetítette az “A Call To Arms” B5 filmet, ami bevezette a
“Crusade”-et, és bemutatta néhány karakterét. A TNT népszerűsítési
osztálya kritikákat küldött szét minden más B5 filmről, de az “A Call
To Arms” egyetlen kazettája sem jutott el a kritikusok asztalára. Ami
ezt a jelentéktelen dolgot páratlanná teszi az az, hogy az “A Call to
Arms” a legjobb B5 filmnek ígérkezett, magasabb szintűnek, mint amit a
többi film kritikusai állítottak.
Amikor a januári kritikai
sajtótájékoztató előkészült, a TNT a “Crusade”-et a tervei között
szerepel-tette. Straczynskinek és a stábjának meg kellett volna
jelennie és válaszolnia a kritikusok kérdéseire a show-val
kapcsolatban. A TNT az utolsó percben lefújta az egészet, mondván, hogy
a hálózat várni kíván a júniusi premierig. De ez nem okozott volna
bajt, ha a Crusade júniusban valóban műsorra kerül. A hálózatoknak az
új sorozat premiere előtt van szükségük a nyilvánosságra, nem egy
hónappal később. (Straczynski később azt mondta, hogy a lemondott
sajtókonferencia az ő hibája. Az mondta a TNT képviselőinek, hogy
idiótáknak akarja őket nevezni a sajtó előtt. “Hirtelen törölték” -
mondta Straczynski egy múlt havi interjúban. “Quelle surprise”)
Ekkor döntötte el a TNT, hogy
egyáltalán semmit sem akar kezdeni a “Crusade”-del. A WB megpróbálta
eladni a sorozatot a Scifi Channelnek. Straczynski szerint a Scifit
érdekelte, de már 1999-ben így is be voltak táblázva néhány új
show-val, és nem volt keretük még egyre.
Február közepétől leállt a
gyártás. Straczynski elküldött egy üzenetet a hivatalos Babylon 5
weboldalra, figyelmeztetve a rajongókat, hogy a “Crusade”-nak vége.
Hol volt a hiba?
Nehéz felelőst keresni a csatározó
felek hálójában.
A TNT szemszögéből a “Crusade” egy
egomániás producer hibájából futott zátonyra, aki nem volt hajlandó
semmire sem odafigyelni, amit a hálózat képviselői mondtak neki.
Straczynski szerint a “Crusade” a
beavatkozó TNT üzletemberek miatt ment füstbe, akik azt akarták, “hogy
a hajóra szexéhes földönkívüliek szálljanak fel teljesen természetes
módon.”
Az igazság valahol a kettő között
rejlik.
Straczynski szerint a TNT sohasem
mondta neki, hogy miért állítottak le 13 rész után egy 22 részes
sorozatot.
”Soha sem beszéltek velem különösebb indokról, csupán arról, hogy ez
nem felel meg az ő westernekhez és pankrációhoz szokott közönségüknek.”
- mondta – “nem tudtuk megadni nekik, amit akartak: Baywatch vs.
Pankráció az űrben.”
Olyan ötleteket írt le, amelyek
“nem csak rossz történetek, hanem morálisan visszataszítóak voltak. Azt
mondták, hogy az egyik karakternek szexuális felfedezővé kellene
válnia, aki mindig szeretkezik, hogy jobban megismerhesse a fajokat.”
Azt is feltételezi, hogy a sorozat
a TNT szimpatikus Los Angeles-i és az aljas atlantai központjai közti
erő-harcban került patthelyzetbe.
Scot Safon, a TNT atlantai
központjának marketing aligazgatója azt mondta, hogy a show nem
élhetett úgy, ahogy azt JMS eredetileg elképzelte, egy akció-orientált,
dramatikus kalandsorozatként.
“A forgatókönyv nagyon intelligens
és jól kidolgozott volt, de túlságosan sok volt benne a beszéd, és
szegényes volt akcióban” - mondta Safon. “Joe az elme kalandját
nyújtotta felénk, amit a hálózat szeretett volna sokkal
kézzelfoghatóbbnak látni. Ez a huzavona a hálózat és az alkotó között
szerves része annak, ami naponta történik Hollywoodban.”
De Starczynski, akinek a Babylon 5-tel kapcsolatban szabad keze volt,
ezekből semmit sem akart hallani.
”Átfutották az első öt epizódot,
és megpróbálták kritizálni.” - mondta. “Ők voltak az asztal egyik
oldalán, én pedig a másikon. Rám akarták kényszeríteni a
változtatásokat, melyekre én rendre nemet mondtam. Az elsőre, a
másodira, mindegyikre.
”Általában belső produkciókat
futtattak, és így, amikor nemet mondtunk, be kellet menni valakinek,
hogy elmagyarázza nekik.”
Marketinges srácként Safon nem
volt teljességgel érintett a TNT képviselői és Straczynski közötti
huzavonában, de ő volt az egyetlen TNT-s, aki hajlandó volt elvállalni
ezt a riportot.
”Nem hinném, hogy az lett volna
Joe velünk kötött üzletének az alapja, hogy megfontol minden, tőlünk
érkező kezdeményezést és végül következetesen visszautasítja őket.” -
mondta Safon. “Valójában maga a kivitelezés itt a gyújtópont. Ugyanis
az alkotónak és a hálózatnak alapvető nézetkülönbségei voltak nem csak
abban, hogy mi lesz a tényleges végtermék, hanem még a gyártás módjában
is.”
Erre Straczynski azt mondta, hogy
sem a Crusade, sem további Babylon 5 részek nem fognak megjelenni a
TNT-n. Rámutatott arra, hogy szombat reggel 7 órára rakták át a B5-öt,
ez pedig egy “összeesküvés, ami a sorozat ellehetetlenítésére irányul.”
De reméli, hogy a “Crusade” adatai eléggé meggyőzőek lehetnek a Scifi
Channel számára, hogy finanszírozza az esetleges jövőbeni szériákat.
Safon nem ennyire pesszimista.
”A hálózat szerint a sorozat jó,” - mondja Safon. “Mondtam Joe-nak,
hogy legyen a siker a legjobb revansod. A TNT még
nem vágta el a legutolsó szálakat
a filmezéssel kapcsolatban. Örülnék, ha ennek a történetnek a
folytatása az lenne, hogy Joe és a TNT találnak egy közösen járható
utat, hogy a “Crusade”-et visszahelyezhessék a gyártásba.”
Egy csillag született?
Bármi is legyen a “Crusade”
jövője, nekem még mindig meglesz a saját kis 15 másodperces dicsőségem,
amikor az “Appearances and Other Deceits” c. epizód műsorra kerül
július 28-án. Én vagyok az első zombi, aki a kamera felé közeledik egy
résznél, és pár perccel később a folyosón remeg.
A két jelenet tulajdonképpen
konfliktusban van. Az elsőt úgy játszottam, mintha transzban lennék, és
képtelen lennék beszélni. A másodikban azt magyarázom Scott Pierce
barátomnak, hogy milyen hideg van.
Két különböző színjátszás, két
különböző színhely, két különböző nézőpont. Két különböző érdek, amely
kisiklatta a “Crusade”-et, és valahogyan mégis következetes.
A Crusade a Babylon 5 örökség ironikus
felirata.
1999. június 11., péntek.
Írta: TYLER McLEOD - Calgary Sun
Az új sci-fi sorozat első 13 része után újabb
keresztes háborúba fog kerülni a fanatikus B5 rajongóknak, hogy
megmentsék a Crusade-et.
”Ha jól fog szerepelni, akkor a
legtöbb esély a továbbvitelre a Scifi Channel kezében van, mivel ez nem
egy olyan sorozat, amelyet a TNT akart” - mondja a B5 és a Crusade
megalkotója, J. Michael Straczynski. De haladjunk csak sorjában: A
Space - amely július 12-én du. 5-kor a sorozatot debütálja - szereti a
Crusade-et. Az állomás szerette a Babylon 5-öt és élvezi, hogy
mindkettőt eljuttathatja a kanadai rajongókhoz. De a Space, akár-csak a
nézői, az amerikai hálózati politika kegyelmétől függ, és a
szindikátusi álláspont-változtatásoktól, melyek megfertőzték a B5
ötéves pályafutását is. A TNT, az amerikai csatorna megmentette a
Babylon 5-öt, és hűséges oltalmazóként vette körül a programot. Amikor
a B5 feladata véget ért, okosan gondolkodva folytatást szerettek volna.
”Befejeztük az ötéves történetet,
és ők arra kértek minket: 'Nem játszanák még egy kicsivel tovább ezt a
sztorit?'” - magyarázza Straczynski. “Az mondtam, hogyne, de annak már
egy másik történetnek kell lennie, más karakterekkel, más
szituációkban. Ez is egyfajta folytatás.”
Előállt a Crusade-del - ott
folytatva, ahol az "A Call To Arms" B5-film abbahagyta, amikor a Földet
egy szunnyadó vírus fenyegette, ami egy drakh támadásban szabadult el.
Sheridan (Bruce Boxleitner) a filmben a bolygó segítségére sietett, de
most Matthew Gideon kapitány (Gary Cole) dolga, hogy ellenszert
találjon a drakh vírusra - valahol az univerzumban.
”Ami öt évet ad nekünk, hogy
elhárítsuk ezt a fertőzést, vagy az emberiség elpusztul.” - mondja
Straczynski.
Sajnos, a Crusade lejártának ideje talán
előrébb van.
”Mivel most először vetítettek
dramatikus sorozatot a TNT-n, az atlantai üzletemberek úgy érezték, be
kell, hogy avatkozzanak. Elkezdtek olyan utasításokat adni, amelyek
egyszerűen undorítóak voltak” - fedi fel Straczynski, miközben ezek
közül néhányat részletesen ki is fejt.
”Szexéhes földönkívülieknek
kellene megszállniuk a hajót” - szól egy pontos idézet.
”Sok esetben akarták, hogy
valamelyik karakterünk szexuális felfedezővé váljon, és akárhányszor
megismerkednek egy új fajjal, szeretkezzen velük, hogy így meglegyen a
szex és erőszakhányados az űrben” - mondja Straczynski közömbös arccal.
”Szó szerint azt akarták, hogy a
Baywatch keveredjen a pankrációval. Még azt is mondták, hogy nézzek
csak a pankrációra, hogy hogyan kell kezelni a karaktereket.”
”Mi-én-egyszerűen
visszautasítottuk, hogy elkészítsünk egy lebutított sci-fi szériát,
mire azt mondták: 'Csináljatok 13 epizódot és ennyi volt.'”
Nos, a Crusade nem egy “Baywatch
vs. Pankráció” az űrben, hanem a B5 rajongók örömét kell, hogy
szolgálja.
”Dr Franklin később majd meg fog
jelenni. Sok olyan fajjal fogunk találkozni, akiket már láttunk
azelőtt. De az esetek nagy részében megpróbáltuk ezt elkerülni.” -
fejtegeti Straczynski.
Az Excalibur legénységébe
beletartozik Matheson főhadnagy, aki félig Spock, félig Troi; Dureena,
akinek számlájára írható, hogy a drakhokkal traktált; egy kapzsi
archeológus; és egy fura “technomágus”, aki úgy tűnik, tud valamit a
rejtélyes Gideon kapitányról.
Straczynski szerint Gary Cole
tökéletes volt Gideon szerepéhez.
”Volt valakink, aki el tudta
játszani Licas Buck-ot az 'American Gothic'-ban, és azután át tudott
váltani a ’The Brandy Bunch Movie’-ra”- mondja nevetve Straczynski.
“Nyilvánvalóan megvolt az a rugalmassága, amire szükségünk volt.”
A történet egy földhözragadt
űrállomás és egy utazgató csillaghajó között mozgott. Gondoljuk a
Crusade-re úgy, mint az “On The Road” B5 epizódra! Az új sztori
felszabadította mind a konszenzusokat, mind magát, Straczynskit. Az
előző sikerére nem jellemző módon, Straczynski “zsoldos” írókat
alkalmazott egyes Crusade sztorik megírásához. A B5 bonyolult és
összetett politikai húzásaira, intrikáira való tekintettel Straczynski
a Babylon 5-öt még egymaga írta.
Miután olyan filmeken dolgozott,
mint V, Murder She Wrote, Captain Power és He-Man, Straczynski
lecsapott a B5 koncepcióra. Hat hónapot töltött el a sztori
tervezésével, és 5 évet a kivitelezésével.
”Amikor egy ilyen sorozatot
csinálsz, mint ez, akkor reméled, hogy találsz egy közönséget, amely
ugyanolyan perverz, mint te.” - mondja Straczynski.
”De ők most végre megvannak.”
Valóban. Miután a B5 műsorra
került, egy odaadó rajongói elit a szívébe zárta a sorozatot és jó
párszor megmentette a pusztulástól. (Nem beszélve egy kereskedelmi
rétegről, amely videókkal, könyvekkel, kártyákkal és hasonlókkal
foglalkozik.)
”A közönség reakciója nem lep meg
engem, mert azt hiszem ez egy jó történet, és egy jó történet mindig
sikert arat”- mondja Straczynski. “Ami meglepett az a rajongói
szervezetek kialakulása volt.”
“Olyan szervezeteket hívott
életre, amelyeknek tagjai úgy érzik, hogy valamiképp kapcsolódik
hozzájuk a történet. Rengeteg olyan dolog van odakint, ami szétválaszt,
elkülönít minket, és csak igen kevés, ami összehoz. Ezzé vált a B5
rengeteg ember számára.”
“Ez az, ami meglepett engem, és
amire -azt hiszem- legbüszkébbek vagyunk.”
Update 2004 - jms író-olvasó találkozó:
"... Amikor azt kérdezték, meg akarom-e csinálni a Crusade kommentárokat,
feltéve, ha az összeset sikerül, azt mondtam, „Természetesen.”
(erre ők) „Na, és miről akar beszélni?” JMS: „El fogom mondani, mi
történt.” (hebegni kezdenek) „Mégis mit ért ez alatt?” JMS: „Az
IGAZSÁGOT!” Az akarom, hogy megtudják az igazságot. Most vagyunk a
negyedik fázisban. „Mit akar maga??” „Az IGAZSÁGOT!”
Lassan kifutunk az időből a DVD-ket tekintve. Azt mondtam „Nézzék, ha
nem mondhatom el az igazságot, akkor inkább nem akarom támogatni a
DVD-ket.”
Azt akarom, hogy a valódi igazság napvilágot lásson. Azzal a
ténnyel együtt, hogy...
Összefutottam néhány fickóval, akik a TNT-nek dolgoztak kb. két évvel
azután, hogy a Crusade megbukott. És azt mondták, „Ismered te
egyáltalán a teljes történetet?” JMS: „Miféle teljes történetet?” TNT-s
fiúk: „Megtudtuk. Végeztünk egy kutatást az öt éves nézettségünkre. Ez
azután történt, hogy a Crusade elindult. És úgy találtuk, hogy a B5
közönsége csak a B5-ért jött, utána pedig elment. A TNT átlagos
közönségét pedig nem kötötte le a műsor, ide-oda kapcsolgattak. A B5
nem adott hozzá az alap látogatottságunkhoz.”
Úgyhogy... úgy döntöttek, hogy ezért kihúzzák a dugót a Crusade-ből, és
a pénzt egy másik sorozat megvásárlására használják fel. De nem
mondhatták ezt, mert akkor megszegték volna a WB-szel kötött
szerződést. Úgyhogy el kellett lehetetleníteniük a munkánkat, hogy
aztán azt mondhassák, „Nem azt a sorozatot kapjuk, amit akarunk, a
tanácsainkat nem fogadják meg, tehát nem vagyunk felelősek,
megszüntetjük a műsort, ez innentől már a ti bajotok, WB.,
foglalkozzatok vele ti.” Ezért volt minden „tanács” olyan túlzó és
erőszakos. Ha mindent megadtam volna nekik, amit akarnak, akkor is
kihúzták volna azt a dugót. Egyszerűen azt akarták, hogy vége legyen.
Igen, azt akarom, hogy ez kitudódjon. A DVD-ken. Mind hallottátok azokat a javaslatokat?
Rendben van..."
- jms
Fordította: Sheridan
|