Valen Feljegyzései

És kezdetét veszi...
A Babylon 5 kezdeteinek felvázolása és a bevezetőfilm, a Gyülekező készítése.
 

Az év 1987. Az színhely neve: Sherman Oaks...

J. Michael Straczynski épp befejezte írását a "Power Kapitány"-hoz. Egy ideje két különböző sci-fi sorozat ötletén gondolkozott.
Az egyik egy hatalmas űr saga lett volna, egy "Gyűrűk urá"-hoz hasonlóan nagyszabású galaktikus eposz, melynek a költségvetése egy mini-sorozathoz mérhető. Straczynski, az örök SF rajongó és író egy mítikus történetet szeretett volna elmesélni, melyet nem csak a saját rétege élvezhet, hanem a televízió közönségének nagy része.
A másik egy gyakorlatias, bizsé központú történet, mely egyetlen űrállomásról szól, ahová megérkeznek a szereplők és ahol folyik a cselekmény, így az ötletet el lehetne adni elfogadható televíziós műsorként. Mindig is zavarta a költekezés, amit látott más produkciókban, és érezte, hogy meg tudná mutatni az iparnak, hogy felesleges költségek nélkül lehet minőségi SF-t vinni televízióra. Látta, hogy mi történt a "V"-vel, mely alkalmankénti mini-sorozatnak indult a Warner Bros. támogatásával az NBC televízió hálózaton az Egyesült Államokban. Mikor az NBC megpróbálta hetente vetíteni, olyan pénzügyi katasztrófát okozott, hogy az NBC és a Warner is évekre elfordult a televíziós SF-től.
Straczynski felkelt egy nap és a zuhany alá állt. Mindig is úgy gondolta, hogy egy kellemes, forró zuhany a megfelelő hely a gondolkodásra, mélázásra és elmélkedésre. Aztán valahol az elméje mélyén a két külön ötlet kezdett egybeolvadni. Két neuron csatlakozott és Straczynski hirtelen ráeszmélt, hogy elmesélheti a galaktikus meséjét egy űrbázis segítségével, mely körül erős karakter orientált történetszál alakulhat.
Kiugorva a zuhanyzóból (remélhetőleg időt szakított a törülközésre) Straczynski rögtön a szövegszerkesztője felé vette útját és elkezdte kiönteni a hirtelen rázúduló ötletrohamot. Abban a pillanatban a "Babylon 5" egy alakot öltött álom volt.
Harlan Ellison, az időnk egyik legelismertebb fantasztikum írója visszaemlékszik, mikor közeli barátja először mesélt neki a "B5" ötletéről. "Mosolyogtam és tudtam, hogy jó úton halad. Az első dolog, amit mondtam neki: "Elfújta a szél." Rám nézett, és tudta, mire gondolok, de azért elmagyaráztam: "Van egy nagyon személyes történetünk egy gigantikus függöny előtt. Ha sikerül megfelelően váltogatni a fókuszt a személyes történet és a hatalmas nagy vászon között, akkor egy nagyon összetett történetet írhatsz meg - másnéven egy eposzt. Olyanról beszélünk, mint a "Háború és béke". Ez egy nagyon régi irodalmi hagyomány, de még sosem vitték televízióra."
Mivel Ellison is sokszor háborúzott a TV társaságokkal, tudta, hogy nagy kihívás áll Straczynski előtt. "Kezdettől fogva tudtam, hogy ha sikerül összehoznia, akkor legalább olyan hatásos lesz, mint amilyen lett is. Joe lelkesedése teljében volt MINDIG. Sosem mondta azt, hogy "Adjuk le ezt, csak legyen már vége!" Az űrbéli "Háború és békét" akarta TV-re ültetni. Meg akarta mutatni, hogy amit első alkalommal produkáltunk, az csak üres másolata annak, amire képesek voltunk. Mint amikor annyira tisztelsz valamit, hogy mikor látod az álomképét és azt mondod: "Csodálatos, ha meg tudják csinálni. De milyen kemény fába vágták a fejszéjüket!""
Straczynski a "Power Kapitányon" dolgozott Doug Netter-rel és John Copeland-del, és megmutatta nekik az ötletét. Netter, aki tapasztalt volt a show-k terveinek megvalósításában, lett volna az, aki előkészített volna egy hálózatot és egy üzleti csomagot, hogy gyümölcsözésre bírja a "Babylon 5"-t. Copeland már több projektet működtetett üzletileg hatékonyan.
Együtt kilincseltek az ötlettel a TV hálózatoknál és a stúdiók ügyintézőinél. Joe talán még a vorlonokkal is beszélt.
"Az ügyintézők nem fogták fel" - emlékszik vissza Straczynski. Rájött, hogy egyszerűbb fogalmakkal kell leírnia a projektét, és elkezdte használni az alapvető hasonlatot: "Casablanca az űrben."
Straczynski egy közeli barátját is segítségül hívta, Peter Ledger képzőművészt, akinek a bázis és a fő karakterek korai vázlatait köszönhetjük, és szólt a "Power Kapitány" egy újabb öreg diákjának, Ron Thorntonnak, hogy alkossa meg a látvány hatásokat.
Eredetileg a B5-ben hagyományos modellekkel dolgoztak volna. Aztán 1990-ben NewTek kiadott egy video-effekt rendszert, a Video Toaster-t, melyet Amiga 2000-esre terveztek. Thornton gyártott néhány egyszerű képet (most CGI-ként ismerjük) az állomásról, amit Straczynski megmutathatott az üzletembereknek, hogy demonstrálja: a látvány béli hatások megfelelőek.
A műsor eladásának másik elősegítője volt az amerikai műsortervezés szindikátusainak kiépülése a 80-as években. Szindikátusban a termelő vállalatnak magának kell megalkotnia a saját "hálózatát" a produkciót kisebb független csatornáknak eladva, melyeknek szükségük van műsorra, hogy kitöltsék a napi ütemtervüket. Néhány hálózat béli állomás szintén vásárol szindikátusi műsorokat, hogy kitöltsék a másodlagos időszakokat.
A tudományos fantasztikus réteg számára az "Űrszekerek: A Következő Nemzedék" (továbbiakban: ST:TNG) sikere úttörő volt tucatnyi más kisebb produkciónak, hogy azokat közvetlen eladják független csatornáknak. Az ST:TNG-t '87 végén mutatták be részben szindikátusi rendszerben, mivel a hálózatok szeme előtt még mindig a V bukása lebegett. Bár a sztori még kissé rázós volt az első éveiben, az ST:TNG elég sikeres volt ahhoz, hogy nagy nézőszázalékot és bevételt hozzon a független adóállomásoknak.
Mégis a B5-t még évekig tartott eladni. A hálózatok továbbra is elutasították a terveket. 1989 márciusában végül valaki "megkapta" - Evan Thompson a United television/Chris-Craft-tól, adóállomások konzorciumától. Thompson csatlakozott és hálózatkiépítéssel próbálkozott más csatorna rendszerek között. Egyszer még tengeren túli támogatókat is sikerült szerezni Németországban, Olaszországban és Japánban is. "A tengelyhatalmak az oldalunkon vannak"- viccelődött Straczynski.
Warner Bros. szintén érdeklődött '89-ben a növekedő konzorcium iránt. Közben a szindikátusi piac tovább növekedett. '91 végén a Warner eldöntötte, hogy megalapítja a Prime Time Entertainment Network-ot (PTEN), mely szétosztana egy csomag első adásos szindikátusi műsort Chris-Craft-tal, mint a legfőbb adóva karöltve. "Babylon 5" volt a csomag vezér sorozata. A bevezető epizódja, a "Gyülekező", volt az első PTEN adás.
Straczinsky megkapta, amit akart. Most már csak le kellett forgatnia a show-t.

A korai stádiumában a "Gyülekező" még nem volt egészen az ismert változatában kész. G'Kar nagykövet "Jackarr" volt. Lyta Alexander "Lyta Kim" volt. Laurel Takashima rangja pedig "parancsnokhelyettes" volt.
A Warner által a lehetséges vásárló állomásoknak küldött röplapon állt néhány korai ötlet. A "Babylon 5"-öt "űrbéli Casablanca"-ként írja le. Jeffrey Sinclair "egy azon újonnan tenyésztett emberek közül, aki a világűrben születik és ott is nő fel". Laurel Takashima neve "Laurel Chang". A "vezető orvosi specialista" egy bizonyos Dr. Chakri Mendak, akit "az idegen biológiában végzett munka vágya hajtja" - egy olyan tulajdonság, mely végül Dr. Stephen Franklin-hez fűződik.
Kosh-t - betűzve: "Khosh" - a Ledger vázlataiban egy másik vorlonnal együtt ábrázolták. Ez lehet az "élettársa", egy korai ötlet, melyet a bevezető film fejlődése közben elvetettek. A vorlonokról, mint fajról a reklám a következőt írja: "élénk hatalmi harcok folynak közöttük a felsőbb társadalmi rétegekben, ahol csak orvgyilkossággal lehet előrébb lépni. Céljuk a Földi Szövetség megsemmisítése és saját maguk konszolidálása, mint a Birodalom fejei." Ez Straczynski engedélyezett félreinformálása, aki aggódott amiatt, hogy félreérthetik a valós ideológiai küzdelmet.
Szerencséjére Straczynski munkájába nem avatkozott bele túlzottan a Warner Bros. vagy a PTEN munkatársai. Egy mesemondó, akinek lehetősége van elmondani a történetét közbeavatkozás nélkül, szindikátus segítségével, mely lehetővé tette, hogy ne legyen hálózat, mely folyton a válla fölött figyeli mit csinál, hogy lebutítsa a művét a széles tömeg számára.

Csak egy ellenőrző tényező volt... a fókusz csoport.

"A fókusz csoport arra való, hogy mindenki seggét fedezze" - magyarázza Stracynski. "A Warner mondhatja azt, hogy "Nem mondjuk azt, hogy változtassatok a műsoron, de aggodalmaink vannak." Erre én: "Értem, miért aggódtok, de szerintem nincs ok rá." Erre ők felvetették a fókusz csoport ötletét.
Két fókusz csoportot alakítottak ki. Nem válogattak demográfiailag az SF-et kedvelő közönséget előnyben részesítve, a tagok egyszerűen csak az utcáról voltak összeszedve. "Felolvasták a pilót szinopszisát és figyelték a reakcióikat" - idézi fel Straczynski. "Természetesen a szöveget ők írták és meg volt kötve a kezünk abban, hogy hogyan olvassák fel."
Felesleges mondani, hogy a fókusz csoport reakciója nem volt valami lelkesedő.
"Meg vagyok lepve, hogy nem hallották, ahogyan vertem a fejemet a falba a megfigyelő tükrön túlról" - írta Joe '91-ben. Most visszapillantva a múltra Straczynski megállapítja: "A tesztelők célja az volt, hogy alátámasszák a Warner aggályait és hogy azt szajkózzák, amit a Warnerék hallani akarnak." Itt meg kell jegyezni, hogy a WB aggályai teljesen fölöslegessé váltak volna, ha a sorozat a későbbiek folyamán megbukik.
A bevezetőfilm költségvetése 3,3 millió dollár volt. A Warner Bros. kételkedett, hogy a terv a költségvetés túllépése nélkül véghezvihető lett volna. "A Warner Bros-szal éppen olyan jó volt a kommunikációnk, hogy ha meg tudtuk csinálni a költségvetésből a bevezető epizódot, akkor megkapjuk a sorozatot" - emlékszik vissza Straczynski. "És mi kihoztuk a pénzből." De a WB továbbra is keményített. "Volt a Warner-nél pár ember - és most nem az őrangyalokról beszélek, hanem más erőkről -, akik nem akarták látni a sikereinket. Olyan műsorokat akartak látni, melyek a Warner Bros. tulajdonában válnak sikeressé, de ennek éppen az volt a lényege, hogy külsős munka. Azt mondták: "Először lássuk a nézettséget", így hát hónapokig kellett várnunk."
Mivel Stracynski rég a SF rajongói mozgalomban volt, tudta, hogy ha a tudományos fantasztikus rajongók közül összeszedne egy magot, mely támogatni a műsort, akkor elég jó nézettséget érhetne el, mikor a pilótot sugározzák. A találkozók körével megismertette az ötletet és Ron Thorton CGI klipjét. Mikorra végeztek az alapvető fényképezéssel, bemutatott pár nagyvonalú snittet a filmből.
Peter Ledger felesége, Christy Marx, önként vállalkozott egy hírlevél megírására, melyet elküldenek a B5 rajongóknak, mikor megkezdik a pilót előmunkálatait. "Babylon 5: Hírlevél az Epsilon Szabadcsapatainak" címmel lett postázva az első szám 1992. Októberében. A második szám '93 januárjában került nyilvánosságra, és a harmadik szám egy héttel a '93 februári sugárzás előtt. (Egy utolsó szám is volt '94 novemberében került ki a második szezon premiere előtt, a nézettség mérési időszakban.)
Straczynski volt az első író/alkotó, aki lényeges on-line szolgáltatásokat vitt fel az Internetre. 1991. novemberében reklámozni kezdte a B5-öt a CompuServe és a Genie SF fórumain. A Genie üzeneteket megőrizték és még mindig olvashatóak az interneten. Felfedi a legkorábbi karakter- és sztoriötleteit. Míg a pilót történetének nagy része változatlan maradt, addig más változások tantalusziak. Például 1991. november 23-án post-olta Straczynski:

"Lesz egy NAGYON erős női karakter. Bár van egy férfi, aki a BABYLON 5 fejeként működik, és de facto többé kevésbé "egy bizonyos csoport" reprezentánsa, a BABYLON 5-t napról napra egy (mi a fene legyen a neve) Laurel Takashima parancnsok helyettes fogja irányítani."

Miféle "bizonyos csoport"-ról van szó? A Föld Szövetség? Vagy valami más?
A hónapok során Straczynski egyre több részletet talált ki a szereplőiről. Delenn Mimbari Nagykövet és Jeffrey Sinclair parancsnok volt a két középponti karakter a későbbi történetszálban.
Az első szezon végén Delenn begubózott és egy ember-minbari hibridként kelt ki. Meglepetésünkre Straczynski egy sokkal nagyobb változást tervezett.
Delenn eredetileg férfi volt.
A gubóban történt átalakulás megváltoztatta volna Delenn nemét is.
1992. január 1-jén post-olta Straczynski:

"Röviddel azután, hogy Sinclair-t kinevezték Parancsnoknak, a minbariak kinevezték az első nagykövetüket az állomásra.

A neve Delenn. És nagyon közel fog lenni Sinclair Parancsnokhoz.

Egyesek szerint figyeli Sinclairt.
Mások szerint Sinclair barátja. És megint mások szerint valami halálos rejlik a rezzenéstelen Minbari szemek mögött."

(Anglo nyelven Delennre hímnemben utal.)

A nagymértékű változás Delenn maszkjában a pilóthoz képest a sorozatban a karakter neme körüli korai zavart mutatja. Delenn, attól függően mikor, férfi esetleg hímnős lett volna. A hang stáb kísérletezett Mira Furlan hangjának elektronikus semlegesítésével. Nem volt meggyőző a siker, így mikor sugározták, Delenn nő volt, bár a neme kissé tisztázatlannak tűnt.
Michael O'Hare szerepe volt Jeffrey Sinclair, és őt kritizálták a leginkább a pilót film sugárzása után. A televíziós kritikusok általában az alakítását "merev"-nek írták, habár a Special Edition megmutatta, hogy O'Hare sokkal jobban teljesített, mint amennyit eredetileg láthattunk.
"Igazság szerint Joe nem mondott nekem sokat a karakterről" - mondja O'Hare. "Mindketten úgy gondoltuk, hogy majd később, ha már megy a műsor, kitaláljuk, hogyan játsszam. Sokat támogatott. Támadt az ötletem, hogy beleviszem azt a becsület kódexet, a tisztességről és a kötelességről, mellyel általában a katonák rendelkeznek. Joe megmutatta a sorozat bibliáját és mondott néhány intuíciót arról, hogy mi lesz a karakterből. Mikor pilót filmet forgatsz, akkor az íróval közösen vizsgázol, tehát olyasmivel kell előállnod, ami tetszik a stúdiónak."
Sinclair karakterében sok szerepet játszott Daniel J. Travanti Frank Furillo-jához a "HIll Street Blues"-ban - egy önmagát elemző lélek, akit egy ellenkező típusú színész játszik. O'Hare emlékszik, hogy Straczynski valóban megemlítette a hasonlóságot Sinclair és Furillo között. Sinlcair Zen féle kvalitásai, melyet néhány néző felismert a sorozat alatt, még nem jelentek meg a "Gyülekező"-ben, bár már megjelent a japán kőkert eleme.
"A pilótban" - idézi fel O'Hare - "az volt a nagy dolog Sinclair-nek, hogy volt ez a fickó, aki elvesztette a parancsnkoi posztját, mert [a katonatársai] mind meghaltak a szemei láttára [a Battle of the Line-nál], és tartalékolták. Most megint a parancsnoki székben találja magát. Jó munkát akart végezni, de nyomja a vállát a bűntudata és a kétségei, hogy képes-e az állásra. Kegyetlenül kemény volt saját magával szemben a bűntudata miatt."
A Gyülekezőt először 1993. február 22-én sugározták. A két órás pilót nézettsége nagyon jó volt "azoknak nagy bosszúságára, akik nem akarták látni," - tekint vissza Straczynski. A nézettsége 10,3-es volt, "jelentősen magasabb, mint a legjobb, amire számítottunk, ami 8 volt. Szörnyen viselkednek a nézők. Láthatóan odavonzottunk a képernyőhöz néhány nem-SF nézőt is."
A Babylon 5 sorozatot végezetül 1993. május 28-án bejelentették. Tizenegy hónappal a pilót után volt a premierje, 1994. január végén.
A Gyülekező Special Edition-jét 1998 jauárjában sugározták, majdnem öt évvel az eredeti változat sugárzása után. A B5 rajongóknak, akik élvezték a saga-t, miután a sorozat elindult, ez volt az első alkalom, hogy láthatták Straczynski korai elképzelését az univerzumáról. Olyan elemeket láthattak a pilótban, mely kritikusan hatott a sorozat történetére - megerősítve Straczynski véleményét, miszerint egy regényt alkotott meg televízióra. És azok számára, akik figyelték a sorozatot '93 februárjától kezdve, lehetőséget adott arra, hogy bezáruljon a kör, hogy visszatérjenek a kezdetekhez és felidézzék a kezdeteket.

Írta: Stephen C. Smith
Fordította: Algi