FORGATÁS
A kezdetek és érdekességek...


"G'Quan írja, van nagyobb sötétség annál, mint ami ellen harcolunk. Ez az eltévelyedett lélek sötétsége. Mi ezt a háborút nem hatalmak és elvek ellen vívjuk, hanem a káosz és a reménytelenség ellen. A test halálánál rosszabb a remény, az álmok halála. Ezért sohasem adhatjuk meg magunkat. A jövő itt van körülöttünk az átalakulás pillanataira vár, hogy újjászülethessen a megvilágosodásban. Senki nem ismeri a jövőt, vagy hogy hová vezet majd, csak annyit tudunk, hogy mindig fájdalommal születik meg."

G'Kar

Az év 1987. A helyszín: Sherman Oaks...
J. Michael Straczinski épp befejezte a Power Kapitány írását. Egy ideje két különböző sci-fi sorozat ötletén gondolkodott.
Az egyik egy hatalmas űr saga lett volna, a Gyűrűk urához hasonlóan nagyszabású galaktikus eposz, melynek a költségvetése egy mini-sorozathoz mérhető. Straczynski, az örök SF rajongó és író egy mítikus történetet szeretett volna elmesélni, melyet nem csak a saját rétege élvezhet, hanem a televízió közönségének nagy része.
A másik egy gyakorlatias történetet, mely egyetlen űrállomásról szól, ahová megérkeznek a szereplők, és ahol folyik a cselekmény, így az ötletet el lehetne adni elfogadható televíziós műsorként. Mindig is zavarta a költekezés, amit más produkciókban látott, és érezte, hogy meg tudná mutatni az iparnak, hogy felesleges költségek nélkül lehet minőségi SF-t képernyőre vinni.
J. Michael Straczynskinek az volt az álma, hogy létrehozzon egy olyan sorozatot, amely, akár csak Ray Bradbury: Marsbéli krónikák című könyve, különálló történetekből áll, amelyek azonban összességükben egy összefüggő történetet mesélnek el. Egy önálló, lenyűgöző legendát kívánt megteremteni, mely a jövőben játszódik. A jövőben, amelyért már ma tehetünk valamit.
Straczynski felkelt egy nap, és a zuhany alá állt. Mindig is úgy gondolta, hogy egy kellemes, forró zuhany a megfelelő hely a gondolkodásra, mélázásra és elmélkedésre. Aztán valahol az elméje mélyén a két külön ötlet kezdett egybeolvadni. Két neuron csatlakozott, és Straczynski hirtelen ráeszmélt, hogy elmesélheti a galaktikus meséjét egy űrbázis segítségével, mely körül erős karakter orientált történetszál alakulhat.
Kiugorva a zuhanyzóból (remélhetőleg időt szakított a törülközésre) Straczynski rögtön a szövegszerkesztője felé vette útját és elkezdte kiönteni a hirtelen rázúduló ötletrohamot. Abban a pillanatban a "Babylon 5" egy testet öltött álom volt…

Harlan Ellison, napjaink egyik legelismertebb fantasztikum írója: "Van egy nagyon személyes történetünk egy gigantikus függöny előtt. Ha sikerül megfelelően váltogatni a fókuszt, a személyes történet és a hatalmas nagy vászon között, akkor egy nagyon összetett történetet írhatsz meg - másnéven egy eposzt. Olyanról beszélünk, mint a "Háború és béke". Ez egy nagyon régi irodalmi hagyomány, de még sosem vitték televízióra." Mivel Ellison is sokszor háborúzott a TV társaságokkal, tudta, hogy nagy kihívás áll Straczynski előtt. "Kezdettől fogva tudtam, hogy ha sikerül összehoznia, akkor legalább olyan hatásos lesz, mint amilyen lett is".

Straczynski a Power Kapitányon dolgozott Douglas Netter-rel és John Copeland-del, és megmutatta nekik az ötletét. Netter, aki tapasztalt volt a show-k terveinek megvalósításában lett volna az, aki előkészített volna egy hálózatot és egy üzleti csomagot, hogy gyümölcsözésre bírja a "Babylon 5"-öt. Copeland már több projektet működtetett üzletileg hatékonyan. Együtt kilincseltek az ötlettel a TV hálózatoknál és a stúdiók ügyintézőinél. Joe talán még a vorlonokkal is beszélt.

Straczynski szólt a Power Kapitány egy újabb öreg diákjának, Ron Thorntonnak, hogy alkossa meg a látvány hatásokat. Eredetileg, a B5-ben hagyományos modellekkel dolgoztak volna. Aztán 1990-ben a NewTek kiadott egy video-effekt rendszert, a Video Toaster-t, melyet Amiga 2000-esre terveztek. Thornton gyártott néhány egyszerű képet (most CGI-ként ismerjük) az állomásról, amit Straczynski megmutathatott az üzletembereknek, hogy demonstrálja: a látványbeli hatások megfelelőek.


Kép a Power kapitányból

Straczynski a Paramount Pictures-t kereste fel először a forgatókönyvvel, de elutasították.
1991 végén a Warner eldöntötte, hogy megalapítja a Prime Time Entertainment Network-ot (PTEN), mely szétosztana egy csomag első adásos szindikátusi műsort Chris-Craft-tal, mint a legfőbb adóval karöltve. A Babylon 5 volt a csomag
vezér sorozata. A bevezetőfilmje, a Gyülekező volt az első PTEN adás. Straczinsky megkapta, amit akart. Most már csak le kellett forgatnia a show-t. (A képen az a korábbi gyár épület látható, ahol a sorozatot forgatták.)

Szerencséjére, Straczynski munkájába nem avatkoztak bele túlzottan a Warner Bros. vagy a PTEN munkatársai. Egy mesemondó, akinek lehetősége van elmondani a történetét közbeavatkozás nélkül, szindikátus segítségével, mely lehetővé tette, hogy ne legyen hálózat, mely folyton a válla fölött figyeli mit csinál, hogy lebutítsa a művét a széles tömegek számára.

Peter Ledger ("Korai tervek" készítője) felesége, Christy Marx, önként vállalkozott egy hírlevél megírására, melyet elküldtek a B5 rajongóknak, mikor megkezdték a bevezetőfilm előmunkálatait. "Babylon 5: Hírlevél az Epsilon Szabadcsapatainak" címmel lett postázva az első szám 1992. októberében. A második szám 1993 januárjában került nyilvánosságra, és a harmadik szám egy héttel a 1993.-i februári sugárzás előtt. (Egy utolsó szám is volt, 1994 novemberében került ki, a második sz
ezon premiere előtt, a nézettség mérési időszakban.)

Straczynski (jms) volt az első író/alkotó, aki lényeges online szolgáltatásokat vitt fel az Internetre. 1991. novemberében reklámozni kezdte a B5-öt a CompuServe és a Genie SF fórumain és levelezőlistákon, és elejétől a végéig (illetve, mind a mai napig Twitteren és FB-n) kapcsolatban maradt/van a rajongókkal. Ezeket a Twitter és Facebook ideje előtti üzenetváltásokat a rajongókkal megőrizték, és még mindig olvashatóak az interneten itt (válogatások ezekből magyarul is olvashatóak "JMS válaszok archívuma" címeken Cikkek->Interjúk oldalunkon itt ).
Felfedi a legkorábbi karakter- és sztoriötleteit (lásd "Korai tervek" oldalunkon!). Míg a bevezetőfilm történetének nagy része változatlan maradt, addig más változások tantalusziak.

A Gyülekezőt először 1993. február 22-én sugározták az USA-ban (Magyarországon nem sokkal később a "magyar" HBO-n). A két órás bevezetőfilm nézettsége nagyon jó volt "azoknak nagy bosszúságára, akik nem akarták látni," - tekint vissza Straczynski. A nézettsége 10,3-es volt, "jelentősen magasabb, mint a legjobb, amire számítottunk, ami 8 volt. Láthatóan odavonzottunk a képernyőhöz néhány nem-SF nézőt is."
A Gyülekező Special Edition-jét 1998. januárjában sugározták, majdnem öt évvel az eredeti változat sugárzása után. A B5 rajongók számára, akik élvezték a saga-t, miután a sorozat elindult, ez volt az első alkalom, hogy láthatták Straczynski korai elképzelését az univerzumáról. Olyan elemeket láthattak a bevezetőfilmben, mely kritikusan hatott a sorozat történetére - megerősítve Straczynski véleményét, miszerint egy regényt alkotott meg televízióra. És azok számára, akik figyelték a sorozatot 1993 februárjától kezdve, lehetőséget adott arra, hogy bezáruljon a kör, hogy visszatérjenek a kezdetekhez és felidézzék a kezdeteket. A Gyülekező Special Edition változatáról bővebben itt olvashatsz.

A Babylon 5 sorozatot végezetül 1993. május 28-án jelentették be. Tizenegy hónappal a bevezetőfilm után volt a premierje az USA-ban, 1994. január végén (Magyarország: 1997. 11.29. - TV3).


- Mivel a Babylon 5 4. szezonjának forgatásának idején még nem tudták, hogy lesz-e folytatás (WB hol igent, hol nemet mondott), ezért jms-nek úgy kellett megírnia a szezon epizódjait, hogy a történet mindkét esetben befejezettnek tűnjön. Erre példa, hogy a sorozat utolsó epizódjaként ismert Sleeping in Light-ot (Az utolsó nap) valójában a 4. szezon végén forgatták le, és csak később, még a 4. szezon vetítésének vége előtt került az 5. szezon végére, miután zöld utat kapott az 5. szezon forgatása. Straczynski (jms) eredeti tervei szerint, az árnyháború és a földi polgárháború az 5. szezonban fejeződött volna be.
- Straczynski (jms) volt az első író/alkotó, aki lényeges online szolgáltatásokat vitt fel az Internetre. 1991. novemberében reklámozni kezdte a B5-öt a CompuServe és a Genie SF fórumain és levelezőlistákon, és elejétől a végéig (illetve, mind a mai napig Twitteren és FB-n) kapcsolatban maradt/van a rajongókkal. Ezeket a Twitter és Facebook ideje előtti üzenetváltásokat a rajongókkal megőrizték, és még mindig olvashatóak az interneten itt (válogatások ezekből magyarul is olvashatóak "JMS válaszok archívuma" címeken Cikkek->Interjúk oldalunkon itt ).
- Straczynski az amerikai televíziózás történetében rekordot állított fel, két teljes évadot  ( 3. - 4. ) teljesen egyedül írt meg, és az 5 évadban összesen 92 epizódot a 110-ből (az utolsó epizódnak (5x22) ő a rendezője is). Akkoriban még nem volt szokás, hogy egy sorozat több epizódon és/vagy évadon keresztül vezetett történetszálakkal dolgozzon, ez újdonság volt.
1998-ban a Science Fiction and Fantasy Writers of America (Amerikai Sci-fi és Fantasy Írók) Bradbury díjjal jutalmazta a Babylon 5-ös munkásságáért.
1999-ben pedig Szaturn (Saturn) díjat (
Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films, USA) nyert a sorozat Legjobb sorozat kategóriában.
- Christopher Franke (a Berlin Symphonic Film Orchestra közreműködésével) gyakran epizódonként és/vagy jelenetenként megkomponált aláfestőzenéje egydülálló.
- Időnként felhasználták a Hubble űrtávcső fotóit űr-háttereknek.
- Az első olyan sci-fi sorozat, amely igyekszik tiszteletben tartani a newtoni fizikát az űrbéli jeleneteknél. Az állomás felépítése Gerard K. O'Neill fizikus tervei alapján készült.
- A Starfury típusú vadászrepülők dizájnja olyannyira megvalósíthatónak tűnik, hogy 1995 tájékán a NASA-val együttműködők közül néhányan felvetették, hogy valamikor talán megvalósítható lesz, mint valamiféle "űr-targonca". Itt a Babylon 5-ben is használt Construction Fury típusra kell gondolni. JMS azóta nem hallott újabb hírt erről a tervről.
- Az első sci-fi sorozat, amely modellek helyett CGI-t használt az űrbéli jeleneteknél, kezdetben Amiga 2000-es számítógépekkel generálva (1993). A bevezetőfilm (The Gathering)
Special Visual Effects (vizuális effektusok) kategóriában Emmy díjat nyert.
- Többek között a CGI technikának köszönhetően pl. a Star Trek Deep Space Nine epizódjainak költségvetéséhez képest feleannyiból készültek az epizódok. "Az ST-Voyager bevezetőfilmje 23 millió dollárba került (1995). 23 millió dollárból 3 szezon B5-öt leforgathattunk volna, és még egy kis búcsúpartira is maradt volna pénz. Hihetetlen…" - jms
- Kétszer is megkapta az Űr Határai Alapítványtól (Space Frontier Foundation) a díjat a legjobb jövőábrázolásért (Best Vision of the Future).
- Már az első szezonban is használtak számítógépes grafikával megalkotott díszleteket is (pl.: 1x11 40:59: a színésznőn és a lépcsőn kívül minden más CGI), élőlényeket (pl.: 1x15 na'ka'leen faló (agyfaló), stb.
- A sorozatot 16:9-ben forgatták eredetileg, kivéve a CGI-t (4:3).
A DVD kiadáshoz az eredetileg 4:3 képméret-arányban renderelt vizuális effekteket megvágták [ alul-felül ], majd 25%-kal felnagyították és a képkocka-sebességet és a felbontást is többször konvertálták, hogy illeszkedjen a szélesvásznú képméret-arányú élőszereplős jelenetekhez. Mindez végül a DVD kiadáson látható vizuális effektek minőségromlásához vezetett. Erről bővebben itt olvasható. Itt látható néhány CGI jelenet, az eredeti, tévében vetített képarányban/felbontásban.
Néhány, nagy felbontásban újra-renderelt jelenet (az eredeti modellek és jelenet-fájlok felhasználásával)
itt és itt látható próbaképpen (nem hivatalos forrás).
- A sorozat egyik Hugo-díját az utolsó epizódban a díszlet részeként használták. (Mindkét alkalommal a Legjobb drámai előadás kategóriában kapta.)
- JMS szerepelt az utolsó epizódban mint karbantartó, aki "lekapcsolja" az állomást.
- Az A holtak napja című epizódban (5x11) vendégszerepelt a népszerű illuzionista komikus páros Penn & Teller, mint komikus páros
(Rebo & Zooty). Itthon a "Penn és Teller: Vigyázat, csalunk!" és a "Penn és Teller - Verj át, ha tudsz!" című sorozatokból is ismerhetjük őket.
- Híres science-fiction írók, mint Harlan Ellison, David Gerrold, Peter David és D.C. Fontana is részt vettek időnként íróként a sorozatban. Harlan Ellison a sorozat tanácsadója is volt egyben. Szerepelt a 4x17 Az ellenség arca (The Face of the Enemy) című epizódban pszi zsaruként. Hangját adta a Babylon 5 mesterséges intelligenciájának a 3x11 A minbarik rituáléja (Ceremonies of Light & Dark) című epizódban, majd Zooty-nak a 5x11 A holtak napja (Day of the Dead) című epizódban.
- Straczynski többek között a Paramount Pictures-t (a 80'-as évek végén) is felkereste a bevezetőfilm forgatókönyvével és a "sorozat bibliával" amely az öt évad vázlata, de elutasították, majd a Warner Bros. kivitelezte. Megjegyzés: a Star Trek: Deep Space Nine című sorozat körülbelül egy hónappal a Babylon 5 előtt került bemutatásra
. bővebben erről itt  |  és itt  |  jms interjú
( 2004-ben jms és Bryce Zabel kidolgoztak egy Star Trek reboot sorozat tervet, amely csak terv maradt, illetve jms anno írt egy Star Trek képregényt is. )
- Majel Barrett (Gene Roddenberry özvegye) szerepelt a 3x09 Point of No Return (Ahonnan nincs visszaút) című epizódban vendégszereplőként (Lady Morella). Már korábban is tetszett neki a sorozat, és ezt hangoztatta is.

"…És bár nem vagyunk az, az erő, amely egykor eget és földet rázott meg,
Vagyunk, amik vagyunk, sors és idő gyengíthetett,
De hős szívünk együtt vér és kemény hite, hogy küzd, keres, talál és nem hagyja magát."

Alfred Tennyson (1809-1892)

 

 
"Színfalak mögötti" képek | Behind the Scenes |



A történet

"Én ott voltam, amikor felvirradt az emberiség harmadik aranykorának hajnala. A 2257-es esztendőben kezdődött, az utolsó Babylon állomás felépítésével, mélyen bent a semleges űrben. Világok százairól özönlöttek ide a menekültek, csempészek, üzletemberek, diplomaták és egyszerű utazók. Nem volt veszélytelen hely, de mi vállaltuk a kockázatot, mert a Babylon 5 jelentette az utolsó esélyt a békére. Tapasztalt parancsnoka vezetése alatt, az állomásban testet öltött egy álom, egy háborúk nélküli galaxis álma, ahol különböző bolygók szülöttei kölcsönös tiszteletben élhetnek együtt. Ezt az álmot minden korábbinál nagyobb veszélybe sodorta egy ember érkezése, akinek a célja a pusztítás volt. A Babylon 5 volt az utolsó Babylon állomás, ez a történet róla szól…"

Londo Mollari, centauri nagykövet
 

A történet a XXIII. század közepén játszódik, amikor az emberiség, több más fejlett lényhez hasonlóan, már képes a csillagközi utazásra. 100 évvel korábban a centaurik, az idegen fajok közül elsőként létesítettek kapcsolatot az emberekkel. Az emberiség ekkor még csak a Naprendszeren belül volt képes az űrutazásra. A centaurik azonban, apróbb ajándékokért cserébe, megismertették őket a hiperűr-kapuk építésének technikájával, mely lehetővé tette a csillagközi utazást, és ezáltal az emberiség előtt új lehetőségek nyíltak meg. Terjeszkedni kezdtek, és segítséget nyújtottak egy gyengébb fajokból álló csoportnak (El Nem Kötelezett Világok Ligája) megvédeni világukat a dilgárokkal szemben. Sikereikkel hamarosan megalapozták hírnevüket.

Az öntelt emberek azonban nem érték be ennyivel, a centaurik figyelmeztetése ellenére behatoltak a titokzatos minbarik területére. A kapcsoltfelvétel azonban egy félreértés következtében összecsapáshoz vezetett, mely a minbarik vezetőjének halálával végződött. A minbarik, akik technikailag jóval fejlettebbek voltak, szent háborút hirdettek az emberek ellen. A földi-minbari háború az emberi faj teljes kihalásával fenyegetett, de a végső ütközetben a minbarik feladták a harcot. Közülük is csak néhány kiválasztott tudta, hogy miért.

A háború rémségei vezettek a fajok között ahhoz az elhatározáshoz, hogy létrehozzák a Babylon tervet. A célja az volt, hogy létrehozzanak egy olyan helyet, ahol a különböző fajok képviselői békésen elrendezhetik vitás ügyeiket. Az Egyesült Nemzetek Szervezetének mintájára megalapított tárgyalófórum székhelyeként a semleges űrben felépített Babylon űrállomás szolgál. A békét azonban nem mindenki nézte jó szemmel. Az első három Babylon állomás még építés közben szabotázs áldozatává vált, míg a negyedik állomás, befejezését követően, nyomtalanul eltűnt. Az ötödik állomás azonban elkészült, és megkezdte működését... Nem mondhatni, hogy az első év zökkenőmentesen telt volna.

Delenn: Miért épült Babylon 5, ha az előző 4 állomás elpusztult, vagy eltűnt, miért kell még egy?
Sinclair: Az emberi makacsság az oka, ha egy érték elpusztul újjáépítjük, ha megint elpusztul, megint újjá építjük és így tovább újra és újra míg meg nem marad. Az ember, ahogy egy költőnk Tennyson írta: "Küzd, keres, talál és nem hagyja magát."

A törékeny békét a Babylon 5-ön megtartott fórumok hivatottak megőrizni az öt nagyhatalom: a Földi Szövetség, a Minbari Föderáció, Centauri Köztársaság, Narn Rezsim és a titokzatos Vorlon Birodalom közreműködésével. A nagyhatalmak azonban az állomást az együttműködés mellett saját terveik megvalósítására is használják, mely tervek koránt sem mindig békések. A Babylon 5 ezenfelül a csillagközi kommunikácóban és kereskedelemben is fontos szerepet játszik.

Az öt nagyhatalom mindegyike delegál egy nagykövetet a Babylon 5 Tanácsába, melynek szerkezete az Egyesült Nemzetek Biztonsági Tanácsáéra hasonlít. Ezt kiegészítőleg, egy sereg kisebb világ kormánya tömörül az El Nem Kötelezett Világok Ligájába, mely szintén képviselteti magát a Tanácsban. A Liga világainak legtöbbje szimpatizál a Földel, mely számos képviselőjüket megmentette egy időközben kihalt faj inváziójától, a dilgároktól.

G'Kat, RTL Klub, Babylon 5
 

"A Babylon 5 a '90-es évek sci-fi drámája, amely részletekig kidolgozott, összetett világa és szereplői által méltán lett népszerű. A sorozat egy részletekben levetített 90 órás mozifilm megtekintésének élményét nyújtja, melyben olyan jellemző motívumokat figyelhetünk meg, amelyek kiemelik a B5-öt a középszerű sci-fi sorozatok közül.
A televíziós sci-fik készítői hosszú időn keresztül azt gondolták, hogy elég felvonultatni néhány mókás vagy szörnyábrázatú lényt, lézerkardpárbajt vagy egy-két füttyögő, esetleg beszélő emberszabású robotot.
Ezzel a szemlélettel szakított az alkotó, J. Michael Straczynski, aki 1993-ban útjára indította az első olyan professzionális sci-fi televíziós sorozatot, amelynek több mint száz epizódjának népszerűsége ma már utolérte a Gene Roddenberry által fémjelzett sci-show-t, a Star Treket.
A Babylon 5 cselekményvezetése tudatosan megtervezett, nem véletlenszerűen történő. Még a Star Trekről sem mondható el, hogy az elmesélt történetnek eleje, közepe és vége van. A B5 túllép az idegen lények sematikus ábrázolásán, szereplői nem kicsi, zöld, nagy szemű, túlméretezett agyú, gonosz teremtmények, akiknek egyetlen céljuk a Föld és az emberiség elpusztítása. Gondolkodó, céllal, sőt, küldetéstudattal rendelkező önálló személyiségek, akik az ember szövetségeseként lépnek fel a lakott világegyetemre veszélyes sötét erőkkel szemben. Ha alaposan tanulmányozzuk a sorozatban szerepeltetett fajok jellemző tulajdonságait, cselekedeteit, vélekedéseit, kapcsolatot fedezhetünk fel jelenkorunk népeivel és kormányaival.
Joggal ejtheti ámulatba a nézőt e szerteágazó cselekményű sorozatnál, hogy minden apró eseménynek jelentősége van. Ez a fajta cselekménybonyolítás misztikus ködbe burkolja az egyébként önállóan is nézhető, egyedi részeket. Ez teszi olyan élvezetessé a Babylon 5-öt.
Ez az első olyan sorozat, amely az emberi civilizáció távoli jövőképét teljes és következetes kidolgozottsággal vetíti elénk. És hogy ez a lehetséges jövő mennyire a miénk, azt egyértelművé teszi a sorozat eseményeiből is kirajzolódó közös múltunk. A film tematikus szerkezetében számos alkalommal jelennek meg bibliai utalások, a káosz és rend örök harcának megnyilvánulásai, jung-i archetípusok, a hősmítosz és görög tragédiák motívumai, irodalmi, művelődéstörténeti utalások, a hit nagy kérdései, az önfeláldozás, valamint az eleve elrendelés kontra szabad akarat problémaköre. A háborúk, a pusztítások, a korrupció, a hatalomvágy, az idegengyűlölet, a másságtól való félelem ebben a jövőben is jelen van. Ám az ezek elleni harchoz példákat kapunk. E sorozatban bizonyítást nyer, hogy az egyes ember esélytelen, ám igaz harc vállalása, a veszteség és a fájdalom ellenére is megváltoztathatja a világot."

Tóth Sándor, Népszava
 

ISN riporter: ... feltenném Önnek azt a kérdést, ami mostanában minden ember gondolatában felmerült: Megérte? ... Törődjünk a magunk bajával otthon?
Sinclair: Nem! Foglalkoznunk kell vele. Azt is megmondom miért. Kérdezzen meg 10 tudóst a jelenlegi helyzetről, a populáció számáról, genetikáról. Tíz különböző választ fog kapni, de van valami, amivel minden tudós egyet ért: Mindegy, hogy 100 év múlva, 1000 év múlva vagy több millió év múlva, de egyszer majd a Nap is kihül, megszűnik.
Amikor ez eljön, nem csak mi halunk meg, hanem Marilyn Monroe, Lao-Tzu, Einstein, Morobuto, Buddy Holly és Aristophanes. Így az egész nem ért semmit, ha nem hódítjuk meg a csillagokat.