Babylon 5 - Behind the Scenes (facebook)

Babylon 5 - Behind the Scenes weblap

 

CGI (Computer Generated Images) Effektek

A Babylon 5 egyik legegyedibb képi hatása a számítógéppel alkotott meglepő különleges hatások (melyet CGI-ként is ismernek). Az összes, a Babylon 5 számára készült, speciális effektus (special effects) számítógéppel készült. Eredetileg a hagyományos modellekkel dolgoztak volna. Aztán 1990-ben a NewTek kiadott egy video-effekt rendszert, a Video Toaster-t, melyet Amiga 2000-esre terveztek.

Már az első szezonban is használtak számítógépes grafikával megalkotott díszleteket (blue screen) pl.: 1x11 40:59: a színésznőn és a lépcsőn kívül minden más CGI, élőlényeket pl.: 1x15 na'ka'leen faló (agyfaló), stb.
JMS elmondása szerint a sorozatot 16:9-ben forgatták eredetileg, amire bizonyíték a bevezetőkben (intro) látható, ahol megjelenik alul és felül egy fekete csík. Erről bővebben, és a DVD-k technikai megvalósításáról itt olvasható.
Az első olyan sci-fi sorozat, amely tiszteletben tartja a newtoni fizikát az űrbéli jeleneteknél.
Időnként felhasználták a Hubble űrtávcső fotóit űr-háttereknek.

Speciális effekt a Power kapitánybólRon Thornton (Elnök/alapító tag) vezetésével a Foundation Imaging készítette a speciális effektusokat a bevezetőfilmhez és az első három szezonhoz. Ron Thornton, egy egykori kellék és modell készítő, akinek a munkái között olyanok voltak, mint Gerry Anderson Thuderbirds-e és a Star Trek: Deep Space Nine vagy a Star Trek: Voyager.
"Kanadában együtt dolgoztam Netterrel és Copelanddel a Power Kapitányon," - emlékszik vissza Thornton - "és aztán csináltunk egy pár ipari terméket közösen a Lockheed-nek. Ennek eredményeként kezdtünk el beszélni a Babylon 5-ről. Thornton egy Video Toasterrel kezdett kísérletezni, olyan modelleket alkotott, melyeket szó szerint bármilyen szögből fel lehet venni, és egyetlen gombnyomással lehetett változtatni rajtuk. Ironikus, hogy a számítógépek amiket Thornton, és az új vállalata a Foundation Imaging, a B5 bevezetőfilmhez használt viszonylag primitívek voltak a mai standardhoz képest. "Egy átlagos gép, melyet ma egy emberünk használ az íróasztalán, felér a teljes intézménnyel, melyet a Gyülekezőhöz használtunk! Sokat vitatkoztam a NewTekkel, hogy rávegyem őket, hogy rakjanak egy anti-aliasing-ot a renderelőjükbe, mellyel megszabadulhattam a "cakkoktól." Minden egyes pixelnek külön-külön színe van, így egy ferde vonal töredezik, ezért meg kellett győznünk őket, hogy minél előbb tegyék ezt meg, és hála Istennek nagyon hamar megtették, máskülönben mindent filmes felbontásban kellett volna renderelnünk, majd összetömörítenünk. Nagyon segítőkészek voltak miután beindult a dolog, de sokkal nehezebb volt kikényszeríteni belőlük néhány dolgot, mikor még csak hobbiból csináltuk, ami akkoriban a tulajdonképpeni helyzet volt."

Thornton egyik kedvenc műve a bevezetőfilmből a hátborzongatóan organikus vorlon hajó. "Különös fajta tervezet volt, mert egy nagyon idegen technológia akart lenni, és sok, a sorozatot megelőző rajzot láttam, de mindegyik nagyon mechanikus volt. Nekem ez túl mechanikus volt, és akartam valamit, ami organikus, de nem túlzottan félelmetes. Mindenki azt gondolta, hogy ami organikus, az Giger, pedig nem feltétlen olyan. Valami olyasmit akartam, ami olyan érzetet kelt, mint egy pillangó vagy virág - ugyanúgy organikus, de nem a rémálmunkból lépett elő. Színeket is akartam használni. Semmiképp sem akartam semmiféle szürkét csinálni a Thunderbirds miatt, és azóta is láttam szürke hajókat. Úgy gondoltam, hogy szép lenne színesben, máshogy néz ki tőle. Joe (Straczynski) bólogatott, mikor először meglátta a vorlon hajót, valami olyat mondott: "Hú, mi ez?" és elmagyaráztam neki, hogy éppen ezt a reakciót vártam tőle. Nagyon királynak gondolta, és Harlan Ellison gratulált nekem, miután meglátta, úgy gondolta, ez volt az egyik olyan idegen technológia, ami érdekelte.
Thorntonnak meg kellett alkotnia néhány más képi elemet is, mint például az ugrókapuk, melynek segítségével a hajók közlekednek a hiperűr és a valós űr között. "Azt akartuk, hogy legyen struktúrája, mert kezdetben nem volt tervbe véve, és én mindig is utáltam, mikor ott van ez az alaktalan ugrókapu, ami ott ül és senki sem látja. Úgy gondoltam, hogy érdekes ötlet az, hogy van ott valamiféle generátor, vagy gyorsító, szóval így alakult ki."
Végül a Foundation forradalmi munkáját, amit a bevezetőfilmen végzett, egy Emmy-díjjal jutalmazták a különleges képi hatásokért. "Elég király volt egy társaságban lenni az Industrial Light & Magic-kel és Rob Legatoval."

A 4. szezontól a speciális effektusok a Netter Digital Entertainment Inc. (NDEI) stúdiójában készültek, amely egy további "leányvállalata" a B5 produkciós cégnek.
Mindkét csapat (Foundation és NDEI) a NewTek cég Lightwave 3D programját, és más speciális szoftvereket használt a vizuális effektusok elkészítéséhez és rendereléséhez. A bevezetőfilm effektjeit hálózatba kapcsolt Amiga-számítógépekkel renderelték. Később, a Foundation, 12 Pentium PC-t és 5 DEC Alpha Workstation gépet használt a 3D rendereléshez és design-hoz, plusz 3 Macintosh-számítógépet a díszletek "számítógépkijelzőinek" (pl. BAB-COM) összeállításához. Az NDEI hasonló hardware felszerelést használt.

A CGI űrjelenetek szebbek, és valósághűbb mozgásokat tesznek lehetővé, mint a modellekkel készült felvételek. Néhány belső felvétel, mint például a dokkolóöblök, "virtuális díszletek", valódi felvételek és számítógéppel készült képek kombinációja. A sorozatban nem egyszer láthattunk kizárólag számítógéppel készült idegen lényeket is.

Az állomás felépítése Gerard K. O'Neill fizikus tervei alapján készült.

A Starfury típusú vadászrepülők dizájnja olyannyira megvalósíthatónak tűnik, hogy 1995 tájékán a NASA-val együttműködők közül néhányan felvetették, hogy valamikor talán megvalósítható lesz, mint valamiféle "űr-targonca". Itt a Babylon 5-ben is használt Construction Fury típusra kell gondolni. JMS azóta nem hallott újabb hírt erről a tervről.


Never was 2K resolution, and CGI / FX transfer to film negatives!
Blue ray edition (updated CGI / VFX) very unlikely to happen
How Babylon 5 is transferred to DVD


The story of VFX, Amiga and Babylon 5 ( videó )


Teszt-újra-renderelt VFX felvételek nagyobb felbontásban, és eredeti NTSC 4:3 VFX részletek

Teszt-újra-renderelés 2019-ben az eredeti modellekkel (kivéve a bolygó és a hold) és az eredeti jelenetfájlokkal az eredeti 720x486 felbontás helyett új, 860x484 szélesvásznú felbontásban Lightwave 5.6-tal.
<<<------ Videó: Acts of Sacrifice - 2x12 Áldozatok - nyitó képsorai by b5scrolls

További próbálkozás 2019-ben:
D1 original CGI 1080-as felbontásban Videók #1 és Videók #2 by b5scrolls



<<<------ Videó: Eredeti NTSC 4:3 VFX részletek, ahogyan először vetítésre került a tévében, Adam "Mojo" Lebowitz (B5 animátor a korábbi Foundation Imaging-nél) archívumából.

( A DVD kiadáshoz az eredetileg 4:3 képméret-arányban renderelt vizuális effekteket megvágták [ alul-felül ], majd 25%-kal felnagyították és a képkocka-sebességet és a felbontást is többször konvertálták, hogy illeszkedjen a szélesvásznú képméret-arányú élőszereplős jelenetekhez. Mindez végül a DVD kiadáson látható vizuális effektek minőségromlásához vezetett.
Bővebb magyarázat itt )



Babylon 5 Epic Battle Montage Music Video

by RubberDuck3h


Babylon 5 CGI modellek # 1

Babylon 5 CGI modellek # 2

Babylon 5 CGI modellek # 3


Lost Tales - Babylon 5 CGI modell 2007 - képek

Lost Tales CG Models 2007 ( videó )

 


Segéd producer George Johnsen

"Annak ellenére, hogy Joe más gépet használ, elég sok Macintosh-számítógépet használunk a sorozatban. A Macintosh-ok kezdettől fogva nagy szerepet játszottak a sorozat készítésében. Korábban Amigát és NewTek Toaster-t használtunk. Jelenleg Pentiumokat és Alpha-kat használunk az animációkhoz, Macintosh-okat az editáláshoz, a mattfestéshez és az összeállításokhoz, és SGI-ket az összevágáshoz, és a címhez.
A kollekció a következőképpen néz ki:
5 animátor és egy asszisztens (Etat és Slate specialisták) Alpha-kkal, mint animáció renderelő. Legtöbbször a LightWave-et használják, néhány közülük hozzátartozó Softimage-t. PVR-ek minden renderelőnél, speciális NTSC tartozékokkal. Hálózatba kötött P6-osok, négyszeresen összekötve a renderfarmok alkotóelemeiként a maradék Alpha-k számára. Naponta kétszer magnetoptikai lemezekre mentik a lerenderelt anyagokat. Azok a jelenetek, amelyeken még dolgozni kell, az Amigákra mennek, ahol úgynevezett utóeffektusok kerülnek rá, vagy az SGI-kre (SGI a Silicon Graphics cég, mely számítógépes animációkhoz készít gépeket, és szoftvereket), amelyeket Flint használ, attól függően, hogy a jelenten milyen utómunkálatokat kell elvégezni.
Egyszerűen hangzik, de nagyon szoros határidőkkel dolgozunk! De akárhogy is van, öröm dolgozni vele!
A forgatókönyv határozza meg az irányt. Joe-nak jónéhány különös kép van a fejében, amelyek néha "kijönnek" és papírra vetődnek! De néha más segítségre is szükség van. Ekkor egy megbeszélést tartunk, ahol az adott faj karakterisztikáját és a szállítóeszközeiket kimerítően megvitatjuk. Az ötleteket, amelyek ekkor születnek, egy designerrel (lény specialista, jövőkutató, technikus rajzoló, elméleti tudós vagy animátorok - ez a szükséges design-tól függ) megbeszéljük, és néhány tervet is készítünk. Ha ezek elfogadhatóak és engedélyezték őket, akkor a modellező a megfelelő szoftverrel készít egy "objektumot" róla, és megkezdődnek a munkálatok a "felszínén". Ha ez kész, csinálunk egy mozgás tesztet, és én, John Copeland, és JMS (
Straczynski) eldöntjük, hogy kell-e vagy sem. Igen, a csapatmunka időigényes, de ebből olyan új pl.: hajódesign-ok keletkezhetnek, amelyek egyetlen ember munkájából talán sosem."


Adam "Mojo" Lebowitz, animátor a Foundation Imaging-nál

"Az FX-felvételeink kompozíciója a jelenet hangulatától függ. Ha JMS egy nagy akciójelenetet ír, mozgalmas felvételeket készítünk, hogy érzékeltessük a jelenet hangulatát. Ha szomorú jelenetről van szó, akkor a mozgások lassabbak lesznek. Minden a történettől függ - egy gyorsabb kameramozgás könnyen elvonhatja a figyelmet a történetről és az effektekre terelheti, ezt el akarjuk kerülni. Ettől függetlenül, már csak azért sem alkalmazhatunk gyakran nagy kamera-mozgásokat, mert az űrben nincsenek tájékozódási pontok. Ha legközelebb furikázol a környéken, vess egy pillantást a felhőkre, és használd őket tájékozódási pontként: úgy tűnik, mintha álló helyzetben lennél, még 120 km/h-s sebességnél is. Na már most, ha az űrben vagyunk, ahol tájékozódási pontként a csillagok és a bolygók szolgálhatnak, akkor teljesen mindegy, hogy milyen gyorsan mozgatod a kamerát, mindig úgy tűnik, mintha egyhelyben állnál. És akkor ehhez jön még, mozgatható háttér nélkül, kameramozgások a hajó mentén, hogy mindez úgy nézzen ki, mintha maga a hajó mozogna. Ezért inkább forgatjuk a kamerát (egyik oldalról a másikra)."
 

Bluescreen jelenetek

Az első epizód óta Eric Chauvin többszáz mattfestést készített el a népszerű tévésorozat, a Babylon 5 számára. A Star Trek: Voyager és az X Akták számára is dolgozott. Az ötödik szezonhoz közeledvén, a sorozat eltért az előre eltervezett történetszáltól, de ezalatt az idő alatt Chauvin több idegen faj szülőbolygóját teremtette meg, kibővítette az állomás belsejét, ahol a jelenetek többsége játszódik, tehát kibővítette a mattfestés korlátait is.
Már az első szezonban is használtak számítógépes grafikával megalkotott díszleteket (blue screen) pl.: 1x11 40:59: a színésznőn és a lépcsőn kívül minden más CGI, élőlényeket pl.: 1x15 na'ka'leen faló (agyfaló), stb.
 Időnként felhasználták a Hubble űrtávcső fotóit űr-háttereknek.

 

Steve Burg konceptciós rajzoló

Az egyik méltatlan módon szinte névtelen hőse a Babylon 5 bevezetőfilmnek, Steve Burg, konceptciós rajzoló, aki felelős volt a sorozat számos képi eleméért, közöttük a négy fő idegen nagykövetéért is. Burg a veteránja az olyan nagyobb terveknek, mint az Emlékmás, a Mélység titka, a Terminátor 2, a Csillagközi Invázió és a Kapcsolat, és meggyőzte a B5 ígérete, bár a bevezetőfilmmel valójában csak pár hetes munkát végzett.
Burgöt valójában egy régi barátja és gyakori munkatársa, Ron Thornton ajánlotta, aki már a tervnek a látvány hatásaival foglalkozott. "Azt hiszem, Ron elég sokszor emlegette, hogy szükség lesz az én munkámra. Már volt állásom, de végül is imádom a sci-fi-t. A Star Trek-en, meg hasonlókon nőttem fel, és úgy gondoltam, nos, hogy itt a lehetőségem, hogy meghatározzam egy most születő dolog néhány elemét.
Sok találkozónk volt, ahol elég sok ember ott volt, mint John Iacovelli, aki a díszlettervező volt, és Joe Straczynski, John Copeland, Doug Netter és a jelmez tervező. John Criswell készítette az eredeti sminket, aztán jött az Optic Nerve és csinálta a sorozatot.
Láttam valamit a Végtelen határokban és azt gondoltam: "Hú, na, így néz ki G'Kar!" Ez jó, mert a másolás a tisztelet jele. Csodálatos, hogy milyen gyorsan használják fel ezeket a dolgokat, de akkoriban a Star Trek nem csinált ilyesmit. Most már csinálják, de úgy gondolom, hogy a Babylon 5 jól befűtött nekik, mert a TV-hez képest nagy mennyiségű smink volt a bevezetőfilmben, és ezáltal elvárássá vált a TV-ben ez a színvonal. Nem mindig kap annyi elismerést, mint amit megérdemelne, de úgy gondolom, hogy a Babylon 5 jól befutott a TV-s smink hatások terén."

 

Különleges sminkes hatások: A Crisswell tényező

A Crisswell csoport Ron Thornton látványtervezőtől hallott először a Babylon 5-ről, aki nemrég együtt dolgozott velük egy TV sorozaton. Bár a Criswell csoport számos "háttéridegent" készített a Gyülekezőhöz, idejük nagy részét a négy idegen nagykövetre áldozták, akik elég gyakran szerepeltek a képernyőn.
Végül Ron Wild formázta meg Delenn maszkját. "A színes darabot elkészítettük, és az első alkalommal, mikor felhasználtuk, az a forgatás volt. Bementem és megcsináltam Delennt reggel fél hatkor, és aztán bejött a tömeg, mielőtt forgatni kezdtünk volna. Besétáltak, megnézték, és azt mondták: "Ez túl idegen!" Azt hiszem, hogy amikor elébük rakták a rajzokat, akkor nem tudták, hogy az Delenn vagy pedig a 8-as számú háttéridegen, és kicsit más volt, mikor látták a színészt a sminkben. Emellett fekete kontaktlencsét kellett volna viselnie, és mindig mondtuk neki: "OK, egy ilyen kontaktlencsét fogsz viselni a forgatás alatt." A forgatás napján Mira közölte: "Nem viselhetek kontaktlencsét!" Már elkészültünk a kontaktlencsékkel, és nem csak az övéivel, hanem több minbari is szerepelt volna, aztán tulajdonképpen az egyetlen közülük, aki szerepelt, én voltam a film végén, mint merénylő. (Aronowitz, akárcsak a stáb többi tagja is, szerepelt a bevezetőfilmben.) Mindenkinek megcsináltuk a kontaktlencséket, de aztán nem használták fel."
Sherman rakta fel Katsulas sminkjét, akárcsak a többi nagykövetét is. "Rob körülbelül 45 percre csökkentette le a felhelyezés idejét" - állítja Armowitz, aki naponta nyolc órát töltött a G'Kar kiegészítők kézzel festegetésével. "Három karaktert csinált meg időre, csak szólni kellett neki, és már filmezhették, szóval ő csinálta Londot és G'Kart és végezetül, Delennt is.
Ironikus, hogy Londo ismertetőjele, a haja a véletlen folytán jött létre. "Megcsináltuk ezt a parókát Peternek," - mereng Aronowitz - "és mikor kezdetben vala a paróka, akkor egyenesen hozzá van erősítve egy tartóhoz, és ez csak a kezdeti állapot, amiből meg lehet alkotni a frizurát. Nos, Rob és a többi sminkes felhelyezték a parókát (ez ugyanazon a napon volt, mikor én egy sarokban Delennt festegettem egy hat hüvelykes ecsettel, hogy visszaváltoztassam nővé), bejönnek a főnökök, és látják Londot, mielőtt még megcsinálták volna a frizurát. A fején van ez a magas haj, és ők azt mondják: "Ez kiváló!" Erre mi: "Igen, nagyszerű lesz, ha megcsináltuk." Erre ők: "Jaj, nem! Ne nyúljatok hozzá, maradjon így!" és mi azt gondoljuk: "Mi a fenéről beszéltek?" Peter besétált a díszletek közé, és aztán örökre ilyen maradt Londo."
A rejtélyes, "találkozási" ruhába öltözött vorlon nagykövetről nevetve beszélt Aronowitz: "Kosh az lett, amit én úgy hívok, hogy óda az '57-es Chevyhez! Mivel én voltam a tanácsadó, aki mindennel foglalkozott, nem koncentrálhattam rá teljesen, közös munka volt. Az eredmény sok eleme Steve Burg rajzából származik, és beleraktuk a saját ötleteinket is. Az egyik az a Steve által megrajzolt összetett kereszt-zsilip volt, és innen jött az ötlete ennek a csipkézetnek, ami végül úgy néz ki, mint egy mozaik üveg, és az átláthatatlan üveg belsejére írtuk a nevünket és kis üzeneteket. Ráírtuk a nevünket és az éppen akkori barátnőink nevét," - teszi hozzá Sherwood - "szóval halhatatlanná lettek téve Kosh-ban, és utánanézhetsz, hogy ki kivel járt akkoriban."

A Make-up-ot (smink/maszkok) végül az Optic Nerve Studios készítette a sorozat számára, amely cég már más projektekben is részt vett, mint például: Batman Visszatér és a Power Rangers - A Film. A Babylon 5-ben megpróbálták mellőzni a más sorozatokban látható egyszerűbb orr- és homlokapplikációkat, mégpedig úgy, hogy teljes fej- és néha teljes testmaszkokat készítettek.
A munkájukat már Emmy-díjjal is jutalmazták.